ALGEMEEN > Starten als keramist > Starten als professioneel keramist

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om als professioneel keramiste door het leven te gaan, maar heb er eigenlijk geen idee van welke stappen ik daarvoor zou moeten nemen. Moet ik naar de kamer van koophandel en/of naar de balastingdienst?
Heeft iemand goede raad?
gevraagd

7 antwoorden

  • Dag Ria,
    Als je als ondernemer wilt worden aangemerkt, en de voordelen daarvan wilt plukken de volgende stappen

    Ondernemingsplan schrijven.
    Naar de kamer van koophandel voor informatie en hulp, eventueel een starterscursus volgen
    Naar de belastingdienst om als ondernemer te worden aangemerkt, BTW nummer aanvragen
    Aan een en ander zijn natuurlijk kosten verbonden, inschrijven bij de KvK kost geloof ik € 65,00
    Een boekhouder of accountant voor de financiele administratie en voor advies kost heel wat meer.

    succes Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Dank je voor je snelle reactie en je deskundig advies, als ik het goed begrijp heb ik ook een boekhouder nodig?
    Ik zal je advies opvolgen en een afspraak maken bij de KvK informatie en hulp.
    Groeten Ria.
    beantwoord
  • Dag Ria,
    Als je als ondernemer start moet je een administratie voeren. Handig als je dat zelf kunt want dat is het eerste verdient. Zelf heb ik een boekhouder die de boel voor me bijhoudt, elk kwartaal lever ik de mappen met rekeningen, afschriften e.d. in en hij doet de rest.
    Op jaarbasis kost dat ongeveer € 1750,00
    groeten Hans
    beantwoord
  • Zo, dat is niet mis! Dan is het zeker handig als ik bij de KvK een cursus boekhouden ga volgen, dat is inderdaad het eerste verdiend!
    Groeten Ria
    beantwoord
  • Een cursus Verklaring Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV was voorheen het middenstanddiploma). Is een hele goede basis om mee te beginnen Ria
    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Wat je ook niet moet vergeten is dat je ongeveer 100 euro per jaar moet betalen aan het hoofdbedrijfschap Ambachten. Zodra je staat ingeschreven bij de kvk krijg je daar bericht van. Al met al het overdenken waard. Je mag gewoon je werk verkopen en een site hebben( zonder kvk ) als je ieder jaar bij je belastingaangifte maar vermeld dat je extra inkomsten hebt.
    beantwoord
  • hoi
    ik ben keramist in zelfstandig bijberoep bespaart een hoop papieren geen btw bijdrage en per jaar je facturen en andere papieren binnen brengen bij mijn boekhouder
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.