ALGEMEEN > Starten als keramist > wat MOET???

ik heb een atelier/keramiek werkplaats. ik ga ook workshops geven. Alles kleinschalig. Heb ik een soort vestigings-vergunning nodig? Of hoeft dat niet als je alleen zelfgemaakt spullen verkoopt?
En wat doe ik met de belasting. Moet ik het opgeven of niet. Wat is wijsheid en wie geeft me raad.
Ik zie door de bomen t bos niet meer.
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Trudy,
    Het hangt er van af, hoe je de dingen verkoopt.
    Vanuit huis (slaapkamertje) of vanaf een "vrijmarkt" mag je kleinschalig verkopen zonder dit op te geven aan de belasting.
    Met kleinschalig bedoel ik dus dat je niet boven een bepaald bedrag uit mag komen per jaar.
    Even een telefoontje naar Kamer van Koophandel en men verteld je wat je weten moet en wat voor jou van toepassing is???
    Hetzelfde heb ik ook gedaan en dan worden dingen een stuk duidelijker.
    Van daaruit kun je dan een beslissing maken, hoe dingen op te starten...
    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Beste Trudy,
    Het advies van Marrie is prima, de KvK geeft uitgebreid informatie aan starters.
    Als extra; als je heel kleinschalig , als een soort hobby wat inkomsten genereert is dat het simpelst.
    Het nadeel daarvan is dat je geen kosten kan opvoeren en geen btw kan verrekenen.
    Zodra je wat meer verdient is het dus gunstig om zelfstandig ondernemer te worden, dan mag je de gemaakte kosten en de betaalde btw verrekenen met de inkomsten.
    Nadeel daarvan is dat je dus ingeschreven moet worden bij de Kvk, een btw nummer moet aanvragen en een administratie gaan voeren en als je winst maakt daarover belasting moet betalen.
    Dat brengt dus kosten en extra werk met zich mee.

    Persoonlijk heb ik in de jaren 84 t/m 88 toen ik starter was er erg veel voordeel aan gehad. Omdat ik toen een baan had naast mijn eigen bedrijf en het bedrijf aanvankelijk verlies draaide, kreeg ik per jaar alle betaalde inkomstenbelasting (van mijn baan in het onderwijs) terug van de fiscus. Dat was in 4 jaar tijd 40.000 gulden.
    Je mocht toen 6 jaar aanloopverliezen maken als je een bedrijf startte. Hoe dat nu geregeld is weet ik helaas niet.
    Veel succes, Hans
    beantwoord
  • zie onderstaand bericht
    beantwoord
  • Ik sta op het punt om eventueel als zelfstandige verder te gaan en vraag mij af, moet je om thuis workshops te geven een vergunning hebben van de gemeente en hoe gaan gemeentes hier mee om. Worden vergunningen makkelijk afgegeven? Iemand ervaringen hiermee?
    Groet, Jose
    beantwoord
  • Hallo Jose,
    Ik probeer het nou zelf met online workshops omdat mijn vrouw al die drukte niet in huis wil, dus ik ben er niet zo bekend mee.
    Je hebt wel kans dat als eis gesteld wordt dat je eerst allerlei dure aansprakelijksheids verzekeringen moet afsluiten en mogelijk dat de brandweer, erkende electricien etc. eerst eens willen komen kijken.

    Een andere mogelijkheid is nog het geven van workshops op vakantie adressen in het buitenland.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Jose,
    10 jaar geleden ben ik naar Goirle verhuisd met mijn bedrijf en moest toen alle vergunningen weer in orde zien te krijgen.
    Op dat moment was de regeling zo dat er een ontheffing mogelijk was voor ambachtelijke bedrijven.
    Ik kreeg van de gemeente een lijst die je moet invullen.
    het kwam er op neer dat als je op alle vragen nee antwoordde je de ontheffing kreeg.
    Je kan dus gewoon bij de gemeente informeren wat de voorwaarden zijn voor ontheffing van de hinderwet vergunning.
    Het kan natuurlijk zijn dat de afgelopen 10 jaar de wet weer veranerd is, dat heb ik niet bijgehouden.
    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.