ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > raku-glazuur gebruiken als'normale' glazuur?

Mijn vraag is of ik raku-glazuur kan gebruiken op biscuit gebakken klei ipv de glazuur die ik normaal gebruik?
Werkt het net als met craquelé glazuren?

7 antwoorden

  • Volgens mij kan dat. Onder trefwoord "rakuglazuur" in het forum vindt je meer info. Verwacht alleen niet dat het er zo uitziet als dat je raku stookt, dat gaat toch heel anders.
    beantwoord
  • Hallo Maria
    Ik heb het wel eens gedaan. Zoals Marcel zegt het wordt heel anders dan Raku.
    Let wel op de temperatuur raku glazuur wordt vaak op lagere temperatuur gebakken.
    beantwoord
  • Een raku glazuur kun je gebruiken als gewoon glazuur, inderdaad niet te hoog stoken, tenzij op de verpakking anders aangegeven. Je krijgt echter geen craquele, dit ontstaat immers door de temperatuur schok (uit de hete oven in de buitenlucht), waardoor het glazuur gaat craqueleren.
    beantwoord
  • Ja Maria, het werkt net zoals craquelé glazuren. Met Chinese inkt insmeren om de craquelé zichtbaar te maken. Indien je hoger wil stoken, kaolien aan toevoegen (werkt ook craquelé in de hand). En zoals Marcel al schreef is de craquelé wel anders (niet zo wild).
    beantwoord
  • Is het omgekeerd ook zo dat door toevoegen van een groot percentage kaolien aan een niet raku glazuur er een craquelé ontstaat?
    beantwoord
  • Truus, de hoeveelheid kaolien toevoegen hangt af van het glazuur. Let wel dat dit ook temperatuur verhogend werkt. Je moet uitgaan van een laag smeltend glazuur.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien.
    Ik ga dit eens uitproberen.
    Het doet mij nog steeds vreemd aan om een berichtje niet af te sluiten met gr,truus w. maar regels zijn regels en t`zal wennen, alsof je een kamer verlaat zonder dag te zeggen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.