ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Designer liner vam Mayco

Ik wil een tekening op een werk aanbrengen met glazuur. Ik heb hiervoor de designer liner gekocht van mayco. Het is een plastic flesje met een mondstukje erop wat mij doet denken aan het mondstukje van een vulpotlood. Het flesje is echter erg stug en daardoor lukt het mij niet om lijnen van dezelfde dikte te krijgen. Je moet er te hard in knijpen. Heeft iemand hier ervaring mee, of een ander merk?
Groet,
Hanneke

9 antwoorden

  • Heb je al eens aan Ceraline potloden gedacht.
    Zie ook https://youtu.be/6xq5lncvi7w
    beantwoord
  • Ik doe in het flesje enkele druppels water, goed schudden en dan lukt het wel.
    Indien nodig nog enkele druppels water erbij doen.
    Als de opening verstopt is, kan je het met het bijgeleverde speldje ontstoppen.
    Ook kopspelden voor zijde passen er heel goed in.
    beantwoord
  • Kant en klare glazuren staan soms erg lang in de winkel, daardoor zijn ze al te dik als je ze koopt. Een heel klein beetje water toevoegen inderdaad, en eventueel zeven, dan komt het goed.
    beantwoord
  • Maar mijn punt is dat ik vind dat je te hard in het flesje moet drukken om de glazuur er uit te krijgen. Ik krijg geen mooie regelmatige lijnen. Het glazuur maak ik altijd al vrij dun aan omdat het anders helemaal niet gaat.

    Beste gerard, de ceraline potloden heb ik. Een ramp! Althans dat vind ik.
    Ik hoop op nog wat meer reacties.
    Vast bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Heeft u het glazuur gezeefd met de kleinste zeef?
    En misschien zijn injectie spuiten van de apotheek iets. De punt kun je evt. ook op maat knippen.
    beantwoord
  • Hanneke, wat zijn precies je klachten over de Ceraline waskrijtjes ? Misschien kan ik je verder helpen.
    Hier 2 keramisten met sterk uiteen lopende toepassing:
    http://www.katharina.klug-art.com/
    http://www.craigunderhill.co.uk/
    Je kan ook enkele demo's bekijken op www.ceraline.be
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Leuk je weer eens te spreken ;)

    Die flesjes zijn inderdaad niet heel erg handig, veel te hard!
    Ik heb ooit eens flesjes gekocht bij de xenons met verf erin, de verf eruit gehaald en die gebruik ik soms voor de liner. Een spuitmondje op een spuit wat ze gebruiken bij de pasta's zilverklei is ook erg prettig! Maarrrrr wat je ook heel goed kunt gebruiken en ik eigenlijk altijd gebruik met de liners is een zelf gemaakt "spuitzakje" Je weet wel, zo'n spuitzak wat een kok in de keuken gebruikt om mooie toefjes te maken op een gerecht? Die kun je prima zelf maken in het klein, ik ga even op onderzoek uit of ik je een voorbeeld via internet kan sturen.

    Lucien: Het verschil tussen de liner en een Ceraline krijtje is heel groot, en eigenlijk niet te vergelijken met elkaar.
    Bij de liner van Mayco komt er echt een dikke lijn op het glazuur te liggen (tenminste dat is de bedoeling van die liner's alleen werkt het flesje niet goed) bij die krijtjes werkt het echt als uhm krijt? hahaha weet niet hoe ik het beter kan verwoorden ;) Je tekent echt op de klei, terwijl die liner's eigenlijk meer als een engobe werken.

    Ik ga even voor je zoeken naar een duidelijk voorbeeld Hanneke.

    Groetjes,
    Jill

    beantwoord
  • Nou dat was niet woest ingewikkeld ;) Hier een link met wat ik bedoel:

    https://www.youtube.com/watch?v=Epp6huFvrlE

    Hun gebruiken gewoon een plastic zakje met een heel klein gaatje erin geprikt. Maar ik maak ze van papier wat ik met tape even plastificeer (anders wordt het papier te nat) en maak er een soort envelopje van. Dat vouw ik dicht en tape ik soms ook even dicht, dan knip ik in een hoekje een heel klein gaatje en voilĂ  dan kun je heel rustig de liner eruit knijpen. De grote van het gat bepaal je helemaal zelf.

    Beetje lastig uitleggen zo, maar misschien begrijp je me wel? Wat ik teveel heb stop ik gewoon weer in een potje. En je kunt dit ook prima met de Stroke and Coats doen, alleen moet je ze dan even iets aandikken met een medium.

    Succes!
    beantwoord
  • Jill, ik ga dit volgende week proberen. Vanaf donderdag zit ik in Meliskerke, expositie in een tuin. Zie net een instructiefilmpje voor het maken van een cornetje, van bakpapier. Dat moet te doen zijn.

    Lucien, het verschil is dat de glazuur uit een flesje er meer op ligt en de krijtjes niet. Jammer dat de video's over de krijtjes niet werken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.