ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Wat is het verschil tussen majolica en opglazuur

ik zet mijn keramiek eerst in drie lagen witte glazuur en dan ga ik daar op tekenen of schilderen.
Ik heb dat tot nu toe met verf uit de EZ-serie van duncan gedaan, maar als het gebakken is zit de kleur wel onder de galzuur maar is deze geqraceleerd.
Ik heb ook gelezen dat je ook de majolica techniek hebt, wat is dit precies en wat voor verf moet je er voor gebruiken.Als ik het werk van matthias ostermann zie ben ik altijd onder de indruk van de manier van beschilderen en de kleuren, ik begrijp dat dit majolica is, maar wat is nu precies het verschil tussen opglazuur schilderen en majolica.
ik heb ook al op het forum gezocht maar kan de juiste defenitie en werkwijze van beide nergens vinden.


gr bonita
gevraagd

1 antwoorden

  • Beste Bonita,
    Bij majolica schilder je met majolica glazuur (o.a. Ve-Ka) op een ongebakken witte glazuurlaag. Na daar eventueel een transparante glazuur laag overheen te hebben gespoten, gaat het de oven in om gebakken te worden op ca. 1040 graden.
    Opglazuur breng aan op een GEBAKKEN witte ondelaag.
    Opglazuur verven koop je kant enklaar. Bakken op 600 - 800 graden.
    Voor uitvoerige informatie raad ik je aan het Technisch infoblad "Schilder- en decoratietechnieken van het EKWC te kopen/lenen. Je kunt het bestellen op www.EKWC.nl voor 5 euro plus verzendkosten.
    Veel succes.
    Gerrit
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.