ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > uitvloeien bij majolica

Voor een klant in mijn tegelmakerij moet ik Franse tegels uit ongeveer 1800 namaken. Deze tegels zijn gedecoreerd met kobalt en mangaanoxide op tinglazuur, de kleuren zijn opgebracht m.b.v. eenvoudige sjablonen. Op de oorspronkelijke tegels zijn de lijnen en de figuren blauw en paars uitgevloeid naar de witte omgeving. Dat wil mijn klant ook graag. Wie weet hoe ik mijn kleurglazuur zo kan veranderen dat de glazuur uit gaat vloeien. Ik werk met transparante glazuur (G300 creavisie) met 8% tinoxide als ondergrond en met 5 tot 10% kobalt of mangaanoxide als verf De klei die ik gebruik is creaton 254. Ik bak af op 1025 graden.
gevraagd

13 antwoorden

  • Maak de verf of de ondergrond wat vloeibaarder dan gaat het vast lukken

    Wat hoger bakken zou ook een oplossing kunnen zijn.
    Tinoxyde maakt je glazuur harder.

    Voeg wat lithiumcarbonaat bij je glazuur of verf 2 tot 4 % lijkt me goed om te proberen.
    In de verf lijkt me het beste in verband met aflopen van de glazuur
    Wel testjes maken voordat je verder gaat

    suc6 Frans
    beantwoord
  • De proeven staan in de oven. Morgen weten we meer. In elk geval hartelijk dank voor de hulp, Frans!
    beantwoord
  • Helaas geen resultaat. Nog eens geprobeerd met dubbele hoeveelheid Lythiumcarbonaat. Nog geen resultaat. Kan het juist werken met minder toevoeging bv 1%?
    beantwoord
  • Hoi Jaap,

    Je kan het ook anders proberen.

    breng eerst de decoratie aan.
    bedek de decoratie, alleen bovenop, met kaarsvet.
    spuit de tegel met de witte glazuur
    verwijder de druppeltjes glazuur van de was en bak het geheel.

    Waar de decoratie is bedekt met glazuur zal de kleur anders worden dan waar het kaarsvet is aangebracht.

    Heb je al geprobeerd om de oven b.v. 20 graden hoger te stoken?
    om het bedoelde kleurverschil te krijgen moet je glazuur goed vloeibaar zijn.

    suc6
    Frans
    beantwoord
  • hallo jaap
    Optie 1: vermeng de decoratie kleuren met de glazuur welke goed vloeibaar is. Breng daarna de resterende transparante glazuur aan. Zelf bak ik met majolica altijd het produkt af op 1050 graden.
    Optie 2: Breng de majolica aan op leerharde klei, kan je een beetje spelen met de majolica;daarna bisquit stook op ongeveer 960,Daarna stook op 1050 graden met de transparante glazuur. Ik hoop dat het lukt, succes joke
    beantwoord
  • Frans en Joke, bedankt voor het meedenken tot nu toe. Ik plaats er een fotootje bij om te laten zien dat ik al heel wat geprobeerd heb. Tot nu toe ben ik binnen de zuivere majolicatechniek gebleven (gekleurde glazuur op ongebakken tinglazuur en dan gezamenlijk afbakken), maar dat geeft niet het resultaat dat ik zoek. De suggestie van Frans om de afbeeldingen na te schilderen met kaarsvet, lijkt me niet haalbaar voor een paar honderd tegeltjes. Ik denk eerder met de onderglazuurtechniek en transparante glazuur te gaan werken. De eerste proeven hiervoor staan alweer in het proefoventje. Ik heb( na een nachtelijke brainwave) geschilderd met pure oxide op een al wat natte biscuittegel, Daarna gedompeld in transparant. Joke bevestigt in feite dat dit kan werken. Met spuittechniek heb ik nog geen ervaring. (Dat vraagt ook weer de nodige investering).
    In elk geval: dit gedoe is waarvoor ik het doe!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jaap,

    Ik denk dat ik veel te laat ben hiermee, ben een nieuweling hier, maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van een deel van de verf met je vingers héél voorzichtig uitschaduwen (vegen) daar waar je het naar toe wilt hebben.
    Je kan ook met een waterige oplossing van je verf een baantje er vlak naast maken.
    Wat je omschrijft lijkt op oude Delftsblauwe tegels.

    Wie weet is het goed voor een volgende keer, je kan het in ieder gaval nu eens proberen.

    Groeten, Cora
    www.coraceramiek.com
    beantwoord
  • Hallo Jaap,
    Ik ben waarschijnlijk te laat met mijn schrijven. Uit je verhaal begrijp ik dat het hier waarschijnlijk niet gaat om majolica decoratie maar om onderglazuurdecoratie. Over het algemeen lopen kleuren niet uit bij majolika omdat de substantie van het tinglazuur daar veel te stroperig voor is. Het is wel mogelijk dat er over het tinglazuur-met-de-majolicadecoratie een transparantglazuur is aangebracht dat iets te veel loopt. Dit zg. coperta zou toch makkelijk na te maken moeten zijn. Cobalt en mangaan lossen daar wel makkelijk in op.
    Met groet van Michel Kuipers (oa docent glazuurtechnologie)
    beantwoord
  • Dag Michiel, de opdracht heb ik teruggegeven. Ik ben niet meer bezig geweest met de oplossing. Ik denk dat de oorspronkelijke tegels werden gedecoreerd op biscuit met vrij waterige oxideverf en daarna werden afgedekt met transparant glazuur met een vrij laag smeltpunt. Als ik er verder mee zou gaan zou ik dat gaan uitproberen. Evengoed bedankt voor de reactie. Intussen ben ik vooral bezig met het ontwikkelen van plavuisjes. Zie daarvoor ook mijn fotoalbum op de website www.aanhuisgebakken.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De majolica-techniek die Jaap hier bedoelt, wordt nog veelvuldig toegepast in Spanje en Portugal. Grappig dat ze dit in Delft hebben geleerd. De fout is dat Jaap oxides heeft gebruikt in plaats van de sulfaatversies. Deze zijn wateroplosbaar en gaan zich reeds lichtjes in de ongebakken tinglazuur vermengen. Voeg er wat arabische gom aan toe. De gomconcentratie bepaalt deels de dispersie.
    Met groet van Lucien Tinck ( oa docent glazuurscheikunde ) :-)
    beantwoord
  • Nu ik dit weet, ga ik het toch nog eens uitproberen! Hartelijk dank!
    beantwoord
  • Beste Jaap,
    Als het nu wel lukt, laat het hier weten. Als het niet lukt ook. Ondergetekende kan al zo veel beweren, niet ? :-)
    Je zult ook verschillende verhoudingen water/metaalzout moeten aanmaken. Dit in verband met de gewenste kleur-intensiteit. Kobalt-acetaat of -sulfaat kleuren intenser dan kobaltoxyde of mangaandioxyde. Trouwens, voor jou werk zou ik nog de voorkeur geven aan kobaltcarbonaat dan aan kobaltoxyde. Het laatste gaat nooit smelten. Neem een sterk vergrootglas ( x 12 ) en bekijk het glazuur waar kobaltoxyde in vermengd is. Je zal enkel blauwe stipjes zien. Bij het carbonaat is dit ook, maar met ontzettend kleinere stippen.
    beantwoord
  • Beste Lucien en alle anderen, bedankt voor het meedenken, maar... voor de productie van Nederlandse tegels op de traditionele manier (kobalt of mangaan op ongebakken tinglazuur) gebruik ik toch liever de oxides, juist om de sfeer van vroeger in mijn tegels terug te zien. Voor de half-industriele Franse tegels is het natuurlijk een ander verhaal. Dat ga ik zeker nog eens proberen. Kobaltsulfaat kom ik tegen in de Keramikoscatalogus, maar weet iemand waar ik een sulfaat van mangaan vandaan kan halen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.