ALGEMEEN > Ovens > turbo oventje

Ik heb van iemand een prachtig klein oventje gekregen. Lijkt me ideaal voor proeven.
Het is een mooie kleine binnenmaat waar ik eventueel ook nog twee lagen proeven in zou kunnen doen.
Ik stook hem op met de meest eenvoudige computer.
Deze stookt gecontroleerd op tot zo'n 600 graden en daarna stookt hij in een keer door naar de eindtemperatuur. Nu blijkt dat, dat oventje er amper een uur over doet tot de eindtemperatuur.
Is dit nadelig voor de proeven? En geeft het zo snel opstoken hetzelfde eindresultaat als in een grotere oven? Is het betrouwbaar?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
gevraagd

14 antwoorden

  • Hallo Let.

    Het lijkt er op dat het hier een emaille-oventje betreft.
    Ideaal voor bijv. zilverklei.
    Of je hier proefjes mee kan doen, met glazuren/keramiek daarvan heb ik geen idee.

    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Hij is echt groter dan een emaille-oventje! Binnenmaat: 12 hoog 23 breed en 27 diep!
    En inderdaad zeer geschikt voor zilverklei. Ik ben net instructrice van art-clay silver en ben er daarom extra blij mee!
    Maar het zou toch helemaal geweldig zijn als ik mijn proeven er ook mee zou kunnen doen!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Let.

    Zelf ben ik ook bezig met zilverklei.
    Ben benieuwd of je ook een site hebt.
    Zou graag leuke onderwerpen wat betreft de zilverklei met je bespreken, zo nu en dan....
    Wat je oven betreft, voor de zilverklei is het helemaal SUPER!! Nu is het immers zó klaar.

    Groetjes:
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Let,


    Behalve een smelttemperatuur kent een glazuur ook een smelttraject m.a.w de verschillende grondstoffen hebben tijd nodig om samen te smelten.
    Als je een betrouwbaar resultaat wilt hebben is het beste om je proefjes mee te bakken in de oven waar je doorgaans je werkstukken in bakt.

    Voor een snelle proef zou je het kunnen proberen maar het resultaat zal niet erg betrouwbaar zijn en ik denk dat je de eindtemperatuur dan minstens 10 graden hoger moet stoken dan de temparatuur waar je doorgaans op bakt.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Dankjewel Frans,

    Ik had zo gehoopt dat je me, eigenlijk tegen beter weten in hoor, helemaal blij zou maken maar helaas.
    Weet jij dan misschien ook hoe lang het smeltproces minimaal moet duren?
    Ik kan me voorstellen dat, als je een vrij kleine oven hebt, het smelttraject een stuk korter is dan een hele grote oven.
    Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor de afkoeling.
    Een schachtoven doet er veel korter over dan een deuroven.
    Ik heb de laatste weken steeds meer proeven dan werkstukken. Beetje zonde om daar alleen de oven voor te stoken.
    Ik ben wel blij dat ik nu weet dat het niet verstandig is.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hall let,

    Kun je de computer niet zo instellen dat hij bijvoorbeeld
    in 8 uur naar 900 graden gaat, in plaats van nu tot 600 graden in een aantal uur. Daarna is de eindtemperatuur niet zo ver meer.

    Groet,

    Jose

    beantwoord
  • Hallo Jose

    Was het maar zo, dan was het een prima idee! Die computer van mij kan ik alleen maar instellen tot 600 graden. En daarna stookt hij door tot de ingestelde eindtemperatuur.
    Ik kan alleen maar kiezen met hoeveel graden per uur tot die 600 graden. Dus 60, 120, 240 of 360 graden.
    Wel bedankt voor het meedenken!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Maak eens een paar proeven Let en stook ze eens op de gewenste temperatuur.
    Bak dan wel een paar van je normale glazuurtjes mee op een proefplaatje o.i.d.

    Kun je meteen zien of het smelttraject lang genoeg is
    dat zie je dan aan je normale glazuurtjes of die naar tevredenheid zijn gesmolten.

    Het smelttraject hangt niet af van de grote van de oven (enige invloed heeft het wel)maar van de gebruikte materialen.

    Een glazuur met veel fritte heeft een korter traject nodig dan eentje met veel ruwe grondstoffen zoals kaolien kwarts en veldspaat.

    suc6 Frans

    beantwoord
  • Goh Frans, dat vind ik een goed idee!
    Daar had ik nog niet aan gedacht!
    Ik heb er al een stel proeven in gemaakt en had daar zo mijn twijfels bij. Als ik diezelfde soort proeven de volgende stook in de gewone oven meestook, kan ik het eens vergelijken.
    Die laatste zin van je over de fritte en kaolien, ga ik even noteren. Lijkt me goed om bij de hand te hebben.
    Bedankt!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo let.

    Ik zit nog even mee te denken en ben het met Frans eens dat het smelttraject niet afhangt van de grootte van de oven maar van de gebruikte materialen.
    Want immers bij een raku-stook ga je ook binnen een uur naar 1000 graden??
    Dan is er toch een ook een goed smeltproces???
    Als het oventje zijn warmte goed verdeeld dan maakt deze korte tijd van opstoken toch geen verschil?? Ook niet, al zou je hoger gaan in temperatuur??

    Mogelijk zou je rekening kunnen houden met de werkstukjes een beetje in het midden van de oven te plaatsen?? ( voor die goede warmte verdeling??)
    Want ik neem toch aan dat de spiraaltjes aan de zijkant van het oventje zitten??
    Ik weet niet of je iets hebt aan dat meedenken van mij en anders beschouw je dit maar: als niet geschreven....
    In ieder geval véél succes.
    Marrie.




    beantwoord
  • Hoi Marrie

    Meedenken waardeer ik zowiezo! Het is altijd goed bedoeld en dat waardeer ik!
    Ik kan me wel iets voorstellen bij jouw redenering maar
    net wat Frans al vertelde, als er veel fritte in een glazuur zit, heb je een korter smelttraject. En dat is het geval bij rakuglazuren. Midden in de oven is ook al goed natuurlijk maar als je veel proeven hebt wordt dat wat ingewikkeld.
    Ik houd er in ieder geval wel rekening mee!
    Heb je trouwens mijn mail ontvangen?

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Zeker heb ik je mail ontvangen Let.
    Die kleine ornamentjes van zilverklei is niet moeilijk hoor!!
    Zelf heb je trouwens óók een mooie site!!!
    Ik mail nog eens terug.
    Groetjes Marrie
    beantwoord
  • Heb zelf een (turbo)oventje gemaakt.
    Het heeft een inhoud van 1,5Liter en 3,5Kw.
    Ik gebruikhet om snel een proef te doen met steengoed
    glazuren.
    Het word geregeld d.m.v een Bentrup TC430/16.
    Opstoken gebeurt naar 400oC in 90 minuten en daarna
    vol door naar 1260oC in ongeveer 20 minuten,5 minuten pendelen,naar gelang het werkstukje wat er in staat.
    Als het proefkleurtje naar mijn zin is stook ik werkstukken in de grote oven met een eindtemp
    van 1240oC,15 minuten pendelen.
    Eventueel kleurverschil is met het blote oog niet waar te nemen.
    Mijn ervaring is dus dat het ook met steengoed glazuur prima gaat om snel proef te stoken.

    beantwoord
  • Hallo Henk,

    Wauw! Wat leuk om te lezen! Doet me goed!
    Over turbo gesproken! Dat is nog eens turbo!
    En dat blijkt dus ook nog goed te gaan. Geweldig.
    Ik ga in ieder geval ook de proeven meestoken in de gewone oven en dan kijken of er veel verschil in zit.
    Maar ben met deze informatie zeer gelukkig!

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.