ALGEMEEN > Stoken > biscuitbak

Ik bak normaal biscuit op 960°. Nu wil ik gepolijste stukken roken, (smoke-fire) en om de glans niet te verliezen wil ik biscuit bakken op maximum 850°.welk nadeel heeft dit voor de stukken die niet voor de "smoke-fire" bestemd zijn en die nadien op hogere temperatuur een glazuurbak moeten ondergaan. Kan iemand me daar antwoord op geven?.
Alvast bedankt voor de reactie.
Roger Lannoy
Roeselare
België
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Roger.

    Ik kan geen duidelijk antwoord geven op je vraag want zelf ga ik nooit een biscuitbrand instellen op 850 graden.
    Wel werk ik met de zaagselton, wat jij dus smoke-fire noemt.
    Als ik mijn werkstukken bedoeld voor de zaagselton biscuit bak, dan ga ik altijd tot 950 - 960 graden.
    Mits je werkstuk goed is gepolijst (het glanst je dus tegemoet) hoef je niet bang te zijn dat je veel van de glans verliest. Wel haal ik na de rookstook de glans meestal weer een beetje op, met een beetje was...
    Mijn resultaten staan wel op mijn site. (marrie.punt.nl)
    Heel veel succes!!

    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo
    Is Marrie nu een man of een vrouw, maar eigenlijk doet het niets terzake. Ikzelf denk dat er veel glans verloren gaat als men te hoog bakt. Natuurlijk voor een "smoke-fire" achteraf. Maar men kan daarover discussieren. Maar mijn vraag was eigenllijk wat de nadelen zijn voor een glazuurbrand van de stukken die niet bedoeld zijn voor de smoke-fire.

    In ieder geval bedankt voor uw vlugge reactie.

    Roger
    beantwoord
  • Beste Roger,

    het nadeel van een lage bisquitstook voor te glazuren werk is:
    - de keramiek is erg poreus en zuigt dus veel water aan waardoor je makkelijk een te dikke laag glazuur krijgt
    - de keramiek is kwetsbaarder tijdens het glazuren omdat de scherf zachter is.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans

    Wat je naar voor brengt is ontegensprekelijk waar en daar moet dan ook rekening mee gehouden worden. Maar reageert de glazuur ook anders op een zachtere scherf. Ik bedoel, treden er meer glazuurfouten ( haarscheur bv, ) op. Want ik veronderstel dat de scherf ook meer krimpt.
    Overigens denk ik dat gepolijste stukken bij een biscuit van 960° veel van hun glans verliezen, of heb ik het mis voor.
    Dank voor uw reactie.
    Roger
    beantwoord
  • Hoi Roger,

    Ik stook mijn gepolijste stukken voor de rook en/of foliestook op 960 graden. Als je goed gepolijst hebt verdwijnt de glans absoluut niet, zoals ook Marrie al schrijft.
    Waarom zou je dan lager gaan stoken, waardoor je meer kans op fouten kan krijgen voor de stukken die je daarna wilt glazuren?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke
    Dank voor uw antwoord. Ik denk dat ik het toch maar ga riskeren om de biscuit op 960° te doen. Ik ben een steengoed-pottenbakker en daarom heb ik nog geen ervaring met gepolijste stukken en foliestook. Het zou natuurlijk gek zijn de gepolijste stukken afzonderlijk te bakken, of wachten tot ik een volle oven gepolijste stukken heb. Nu kan ik alles samen op 960° bakken. Ik veronderstel dat ik volledig oxyderend moet bakken, want ik bak met een gasoven.
    In ieder geval bedankt voor uw reactie.

    Roger Lannoy
    beantwoord
  • Beste Roger,

    Een beetje glansverlies zou mogelijk zijn bij bisquit op 960 C, maar niet erg veel zoals marrie en Hanneke al aangeven.
    Haarscheuren heeft niets met de hoogte van de bisquitbak maar alles met de uitzettingscoefficient van glazuur en klei te maken.
    Wel is er een verhoogd risico op blaasjes en pinholes omdat er eventueel nog gassen uit de klei kunnen komen, daarom stoken sommige aardewerk bakkers hun bisquit hoger dan hun glazuurbak.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans

    Dus toch een beetje glansverlies bij een biscuitbak op 960°. Ik heb geleerd bij een Engelse pottenbakker en dit is reeds een hele tijd geleden maar ik herinner me dat mijn leermeester me waarschuwde voor te hooggebakken stukken voor rookstook. Ik probeer toch met een paar stukken op 960°. Dan riskeer ik niet veel.
    In ieder geval bedankt voor de moeite.

    Roger Lannoy
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.