ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zoutglazuren
Waar kan ik ergens leren zoutglazuren?
9 antwoorden
-
Hallo Monique,
IK zie net op marktplaats het volgende boek staan: SALTGLAZE, Peter Strarkey. 88 pag. 1978. Euro 9,50.
misschien iets voor je?
marktplaats.nl
zoeken op "pottenbakken handboeken"
groeten, Jose -
Dag Monique,
Zelf doe ik niet aan zoutglazuren, maar omdat ik het ook interessant vond, heb ik er wel wat dingen over gelezen. Als je dit wil gaan doen, is het belangrijk dat je met een aantal dingen rekening houdt. Je kunt bijvoorbeeld niet zoutglazuren in een electrische oven, omdat de oven daar kapot door gaat. Het stoken met een houtoven of gasoven is op sommige plaatsen verboden, zoals in Groningen, waar ik woon. Dit is tenminste wat ik van een keramiste hier heb gehoord. Ook is de damp die bij zoutglazuren vrijkomt heel erg giftig (chloordamp). Verder kun je, voor zover ik weet, alleen zoutglazuren op hoge temperaturen.
Misschien wist je al deze dingen al, maar ik wou het toch even zeggen.
Groeten,
Flora -
Hallo Monique
Kijk eens hier die doen aan zoutglazuren zover ik weet
www.pieterbrueghel.nl
Het zelf proberen is wel de beste leerschool met behulp van wat boeken.
Het nadeel van zoutglazuren is dat je je oven bijna nergens anders meer voor kunt gebruiken omdat de wanden en platen van de oven ook met een glazuurlaag komen te zitten.
Frans -
hallo frans dank je wel voor je advies ik ga eens even bij pieterbreughel nl kijken als ik verder kom laat ik het weten bedankt vr gr monique
-
hallo flora, dat wat je gelezen hebt dacht ik ook al ik had gehoopt dat iemand aan zoutglazuren doet waar ik een kijkje kon nemen als dat zo is en als je het leuk lijkt houd ik je op de hoogte bedankt voor je reageren groetjes monique
-
hallo jose bedankt voor je tip ik ga gelijk kijken of ik er wat mee kan groetjes monique
-
Je kunt ook gaan kijken bij Paulien Ploeger, Slingerhaan Ateliers, Oude Bildtdijk 732, 9079 NB St. Jacobiparochie (Friesland) 0518-402277. Open: di tm za van 10-17.
Op dit moment is er bij Loes & Reinier International Ceramics in Deventer de jubileumexpositie 25 jaar Slingerhaan Ateliers met werk van Paulien Ploeger en Her Comis. De expo is nog tot en met 17 februari te zien! Kijk in de KeramiekAgenda voor openingstijden.
gr. Yoka -
hallo Yoka dank je wel voor je berichtje ga ik zeker doen vr gr monique
-
Monique,
Dat is een wel heel open vraag. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik enige ervaring met zoutglazuren (in gas- en houtoven) heb en dat ik je best wil vertellen over wat ik daarvan geleerd heb. Daarnaast heb ik literatuur over het onderwerp. Beide maken het haast wel nodig dat je eens langs komt om het hier over te hebben. Als je het de moeite vindt om naar de NOP te komen, laat het horen: bert@duckmail.nl. Overigens ruil ik mijn kennis gaarne in voor iemand die er veel meer vanaf weet.
Groeten, Bert
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.