ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurprobleem
ik wilde 4 schaaltjes uit een gipsen mal na de biscuitstook glazuren met as glazuur.
het glazuur pakte echter niet, bleef er op liggen, trok er niet in.
afgespoeld, ander asglazuur gemaakt, gedompeld, zelfde probleem.
samenstelling 1e glazuur: 40 as (keramikos, gemengd) 40 kaliveldspaat, 20 krijt; dit stond al van voor de zomer, misschien was het belegen - als asglazuur belegen kan zijn; maar nooit eerder deze reactie gehad en op andere voorwerpen bleef glazuur gewoon zitten.
samenstelling 2e glazuur: 50 as (franse eik), 40 kaliveldspaat, 17 kaolien, 3 lithium; was dus een vers glazuur.
waarom kan zoiets gebeuren? heeft het met het gips te maken? het was een nieuwe mal.
het glazuur pakte echter niet, bleef er op liggen, trok er niet in.
afgespoeld, ander asglazuur gemaakt, gedompeld, zelfde probleem.
samenstelling 1e glazuur: 40 as (keramikos, gemengd) 40 kaliveldspaat, 20 krijt; dit stond al van voor de zomer, misschien was het belegen - als asglazuur belegen kan zijn; maar nooit eerder deze reactie gehad en op andere voorwerpen bleef glazuur gewoon zitten.
samenstelling 2e glazuur: 50 as (franse eik), 40 kaliveldspaat, 17 kaolien, 3 lithium; was dus een vers glazuur.
waarom kan zoiets gebeuren? heeft het met het gips te maken? het was een nieuwe mal.
5 antwoorden
-
Hallo Kristien
Als je een druppel water op de schaaltjes doet wordt dat dan opgezogen door de schaaltjes?
Ik test het altijd met mijn tong als je tong "plakt"aan de scherf is die poreus genoeg.
Je kunt een plakmiddel toevoegen om het glazuur beter aan de scherf te laten hechten.
behangplaksel,peptapon of iets dergelijks.
Het kan ook zijn dat het water waarmee de glazuur is aangemaakt TE snel in de scherf trekt en daardoor een poederachtige laag achter laat.
In dit geval kun je het schaaltje eerst in water dopen of met een plantensproeier iets nat maken en daarna meteen dompelen in de glazuur.
De volgende keer iets hoger biscuit bakken lost dit probleem ook op.
suc6
Frans -
Is het mogelijk dat de samenstelling van de gietklei (ik neem aan dat je die gebruikt in de gipsmal) een verkeerde samenstelling heeft, waar door het uiteindelijke produkt bijv. teveel waterglas bevat?
-
Frans, dank voor je bericht, had direct teruggeschreven, maar nog niet het goede weggetje bewandeld, dus mijn eerste reactie zweeft nu ergens tussen de sterren.
Hierbij opnieuw: op jouw advies getest: plakt goed! Het was alsof het glazuur niet dróógde, bijna olie-achtig op de oppervlakte bleef dreven. Maar waarschijnlijk heb je gelijk dat het water er inzoog, en het glazuur zelf aan de buitenkant bleef, als een vochtig poeder.
Ik ga er een proberen met peptaton.
Over het hoger biscuitbakken: dat maakt de scherf toch minder poreus?
Met groet,
Kristien -
Ha Bert, het was geen gietklei, maar fijne witte chamotte, inrepen ingedrukt en nog verder uitgedrukt.
-
Hoger bisquit bakken maakt je werk minder poreus dus dringt het glazuurwater niet te snel in je werkstuk en heeft zodoende de tijd om zich aan de scherf te hechten.
Frans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.