ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > handschoenen bij ijzeroxide?

Hallo allemaal,

Velen van jullie werken vast wel eens met ijzeroxide, en ik vroeg me af of jullie dat altijd handschoenen aan doen. Zelf werk ik met natuurlijke, donkerbruine ijzeroxide, en ik meng het door de klei heen. Ik werk dan niet met andere (giftige) oxides of andere schadelijke stoffen. Voor zover ik weet is ijzeroxide niet giftig en niet schadelijk, dus denk ik dat ik best zonder handschoenen zou kunnen werken (ik kan dan ook veel lekkerder kleien). Toch worden handschoenen bij ijzeroxide voor de veiligheid weleens aangeraden. Ik vroeg me af wat jullie doen als je met ijzeroxide werkt.

Groeten,

Flora
gevraagd

2 antwoorden

• hallo Flora

Het gebruik van handschoenen bij het werken met ijzeroxyde zit m niet in de giftigheid maar in de toestanden die je hebt om je handen weer schoon te krijgen.
    Eenmaal vermengd met klei heeft het niet meer zo'n grote invloed en zou je desgewenst wel zonder handschoenen kunnen werken.

Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Bedankt voor voor je (alweer) snelle reactie op mijn vraag. Ja, ik weet dat ijzeroxide heel sterk kleurt, dat heb ik wel gemerkt als ik ermee werkte. Als het in de klei zit, valt het inderdaad wel mee. Ik denk dat ik dan inderdaad zonder handschoenen ga werken (als het eenmaal vermengd is met de klei). Dat is wel zo makkelijk.

Groeten,

Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.