ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > samentrekken van glazuur.

Wie kan mij de oorzaak vertellen van het samentrekken van een glazuur.
Ik had 2 potten , vóór het glazuren stof en vetvrij gemaakt. Beide potten geglazuurd met dezelfde glazuur op basis van Gersley-Nepheline. In deze glazuur is koperoxide en kobaltoxide toegevoegd.
De eerste pot vertoont niets van een samentrekkend glazuur, de tweede wél....

Werkstukken komen nooit in aanraking met de vlam.
Werkstukken zijn niet direct in het zaagsel geplaatst.
Het glazuur heeft de tijd gehad, om enigszins te "harden". Wel heeft het vorige week bij de eerste pot /stook, gevroren (die pot is goed) en vanavond bij de tweede pot / stook, geen vorst. Deze vertoont het samentrekken van de glazuur...Maar vorst of geen vorst kan volgens mij, niet de oorzaak zijn.
Ik ben héél benieuwd naar de reacties!!

Marrie.
gevraagd

9 antwoorden

• Tja, bovenstaand bericht had hier helemaal niet moeten staan want nu zit ik midden in Kristien haar as-glazuur.
    Sorry Kristien!!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ik heb het bericht in een nieuw onderwerp ondergebracht. Probleem weer opgelost.
    groet, Yoka
    beantwoord
  • Yoka, bedankt dat je mijn foutje even hebt opgelost... én zo snel.
    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Nepheline syenite heeft de neiging weg te trekken als er te dik is geglazuurd Marrie.Als je haarscheurtjes gaat zien in de ongebakken glazuur trekt het op die plaats weg.

Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans.
    Bedankt voor de uitleg.
    Zouden sommige mensen daarom hun glazuur op basis van 80/20 maken??
    Veel minder Nepheline gebruiken??

Vreemd is het echter dat ik zonder oxides dit probleem nooit tegenkom.....

Marrie.
    beantwoord
  • Het kan zijn dat de oxydes er aan meewerken dat de ongebakken glazuur gaat haarscheuren Marrie.
    Ik had eens een glazuur die wel de neiging had tot wegtrekken maar dat had ik opgelost door er bentone aan toe te voegen.
    Toen ik het daarna eens wilde inkleuren met koper en cobaltsulfaat , wat wel een hele mooie kleur opleverde,
    Had ik veel kale plekken op mijn potten .

groetjes Frans
    beantwoord
  • Ik ben even benieuwd naar: 'en vetvrij gemaakt'. Stofvrij maken lijkt mij logisch: een laagje stof tussen scherf en glazuur kan ongewenste effecten hebben. Maar vetvrij? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Hoe kan een scherf na de biscuitbrand niet vetvrij zijn?
    beantwoord
  • Dan denk ik, Frans, dat ik de kobalt dan als "schuldige"
    aan moet wijzen. Ik heb ook glazuur met alleen koper en die ligt nét als de transparant, mooi op het werkstuk.
    Bedankt dat je de ervaring met me wil delen en ik experimenteer hier zo nu en dan wel mee door....
    Eerst ga ik me even op rood storten.....

Groetjes: Marrie.

beantwoord
  • Bert, ik heb nogal eens "vette" handjes..... (handcreme??)
    Bij het leeghalen van de oven heb ik aan de werkstukken gezeten.
    Haal ik mijn werkstuk naderhand van de plank, dan zitten er nog eens 10 vette vingertjes op??
    Dus, om problemen te voorkomen, doe ik handschoenen aan en maak mijn werkstuk schoon met spiritus, om daarna te gaan glazuren. In één keer stof en vetvrij.
    Voorkomen is beter dan genezen.... Ik doe het al een aantal jaren op deze manier.
    Maar misschien ben ik wel té precies.....

Marrie.

beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.