ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > afbladderen geglazuurde pigmenten

Sinds kort "bladderen" sommige van mijn potten na het transparant glazuren af. Ik beschilder ze leerhard met pigmenten (aangemaakt met slib), bak ze biscuit op 980 graden en glazuur ze transparant op 1060 graden. Het geheel craqueleert heel grof en de bovenlaag (pigment + glazuur) laat gewoon los van de pot. Heeft iemand een oplossing?
gevraagd

4 antwoorden

• Hallo Ineke,

Wat zou kunnen is dat je pigment/slib een verkeerde verhouding heeft wat de hechting bemoeilijkt.Je zou ook kunnen denken aan wat glazuur erbij.

De klei en het glazuur kunnen slecht bij elkaar passen,probeer is een andere combinatie b.v. een loodhoudend transparant glazuur.

Rob
    beantwoord
  • Het kleurpigment heeft ook invloed op de hechting.
    Een pigment waar veel aluminium in zit zal dit probleem veroorzaken.

groet
    Hans
    beantwoord
  • Hartelijk dank Rob en Hans voor jullie reactie. Het gebeurt inderdaad vnl. met potten die ik ik met turquoise pigment heb beschilderd. Ga de tips zeker proberen. Bedankt!
    Groet,

Ineke
    beantwoord
  • Beetje na dato, maar toch!
    Ik kijk nog niet zo lang op deze site; vandaar.
    Afbladderen van engobe (want daar gaat het immers toch om? hoeft waarschijnlijk niet wanneer er wat borax aan toegevoegd wordt (ong. 5%).
    Ik doe dit standaard en engobeer mijn werk ook rauw (leerhard of droog).
    Bovendien breng ik er vervolgens een transparant glazuur over aan zonder tussendoor te stoken.
    Dit gaat echter niet helemaal vlekkeloos.
    het lijkt of het glazuur de bakkrimp niet helemaal kan volgen, want op kleine plekjes schilfert het wat af.
    Weinig maar genoeg om niet gaaf te zijn.
    Ik heb er al wat bentoniet door gedaan, maar dit geeft een enigszins melkachtig resultaat en lost bovendien het probleem niet volledig op.
    Ik bak met aardewerkengobe en -glazuur op 1060 gr.
    Weet iemand hier nog iets op?
    groet, Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.