ALGEMEEN > Ovens > liever niet via mijn eigen email

Ik geef graag antwoorden via het forum, om mijn kennis te delen en ook weer van anderen te kunnen leren.

Af en toe krijg ik de vraag direct toegestuurd op mijn eigen emailadres.
Op die manier is het antwoord niet voor anderen toegankelijk, dat vind ik jammer.

vandaar dat ik de volgende vraag en antwoord toch maar op het forum zet



bericht gestuurd door Marjolein Perquy

Ik studeer dit jaar in antwerpen af als keramistje. Dus ik ben stilletjes aan't kijken voor een oven. Ik heb nog niet genoeg bijeen gespaard voor een echte degelijke ruime electrische oven.. dus wil ik een goed alternatief om mee te beginnen. Ik dacht aan een raku-gasoven (zo een vat eh) omdat dat goedkoop is maar toch redelijk ruim kan zijn en ook hoog kan gestookt worden. (+dan heb ik een oven waarmee ik altijd nog kan reduceren) Toch heb ik men twijfels want ik heb nooit met zo'n ovens gewerkt en weet dus niet goed hoe moeilijk de overgang is van electrisch(met
computer) naar handgeregelde gas..
+ ik weet niet waar ik hem best ga kopen, zelf bouwen zie ik net niet
zitten, dan komt er nix van in huis.
Tot hier toe is mijn oog gevallen op een oven van www.hetkleihuis.nl type 260.. maar misschien weet jij wel een veel betere ovenbouwer en iets dichter bij de grens.. ?
(andere tips zijn altijd welkom ! )
gevraagd

2 antwoorden

  • Op de hand met gas stoken heeft als groot voordeel dat je veel feeling krijgt met het proces van stoken.

    Het grote nadeel van een rakuoven is dat de temperatuur vooral in het lage temperatuur deel van het traject heel moeilijk te regelen is.

    De branders zijn er vaak op gemaakt om snel te stoken.
    Een oplossing daarvoor is een regelbaar reduceerventiel. Daarmee kan je vrij nauwkeurig je brander regelen.
    Tweede nadeel, de beveiliging. Die zit er niet op dus als de vlam uit gaat, dan blijft het gas stromen.

    Het kan dus wel maar ik zou het je niet aanraden.

    Kijk eens op de website van toma in veghel, die bouwen ovens waarbij prijs kwaliteit erg goed is.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt hans
    mijn excuses, ik had het op het forum willen zetten maar moest snel beslissen en wou zeker zijn dat jij het las!
    maar ik zal het in't vervolg ook bij het forum houden !

    Bedankt
    Marjolein
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.