ALGEMEEN > Ovens > hoe zorg ik dat mijn werkstuk niet kromtrekt bij het glazuren?

Ik heb een kwetsbaar werkstuk, plat, gemaakt van platen klei, dat op 1260 graden geglazuurd moet worden. De onderkant van het werkstuk hoeft niet geglazuurd te worden. De zijkanten echter wel, waardoor er wel wat glazuur naar beneden loopt.
De eerste keer is de glazuurstook misgegaan:
Ik had het werkstuk op diverse plaatsen gesteund met stapelmateriaal, want ik had gehoord dat triangels bij de hoge temperatuur soms in de klei wegzakken. Echter, doordat er enkele fijne delen zijn, kon ik het werkstuk niet volledig ondersteunen, omdat ik bang was dat de steuntjes aan de het werkstuk vast zouden komen te zitten door glazuur dat misschien van de zijkant zou lopen.
Door gebrek aan ondersteuning zijn sommige delen krom getrokken.

Ik heb het werkstuk inmiddels overnieuw gemaakt, maar wil deze glazuurstook niet laten mislukken.
Ik zal het werkstuk helemaal moeten ondersteunen.... dus gewoon op de ovenplaat leggen om te voorkomen dat het weer kromtrekt.
Maar.... hoe voorkom ik dat het werkstuk aan de ovenplaat vast komt te zitten door glazuur dat vast en zeker van de zijkant af zal lopen??

Zilverzand op de ovenplaat leggen en dan het werkstuk op het zand leggen??? Of is dat niet voldoende???
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Yvonne,

    Kan je proberen met zilverzand en/of een glazuur nemen dat minder gaat 'lopen', voor de zijkanten.

    Of een andere klei nemen met een hoger smeltpunt.
    Neem een proef vooraf.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Dank voor je reactie.
    Het is steengoedklei, dus dat kan het probleem niet zijn.
    Ik heb nog nooit met zilverzand op de plaat gewerkt. Ik ben benieuwd of dit gaat lukken zo.
    Groeten, Yvonne
    beantwoord
  • Hallo,

    Als je de glazuur niet een klein stukje kan weghalen bij de onderkant is een dikke laag grove chamotte ook een remedie de eventuele lopers kunnen er dan voorzichtig afgetikt worden.
    Let op : druipers wegtikken naar het werkstuk toe als je het anderom doet kunnen er stukjes van je werkstuk afbreken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Yvonne Berben
    Wij gebruiken meestal gedroogd wit zand van de bouwmarkt dat strooien we op de ovenplaat en trekken het gelijk met een lat dan het werkstukerop plaatsen, ook gebruik ik ovenstenen die zijn meestal even groot en kun je mooi naast elkaar leggen tot ongeveer 1cm van de zijkanten hier kan je ook nog wat zand over strooien mvg Dirk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.