ALGEMEEN > Stoken > oxiderend en reducerend stoken

hallo , na in diverse boeken de termen oxiderend en reducerend stoeken tegen gekomen te zijn, stel ik ,na gezocht te hebben op deze site, toch maar de vraag wat dat precies is.
Ik heb al begrepen dat je er andere kleuren mee krijgt .
Kan het met een oven die 4(eigenlijk 8 ,ook een paar halve standen) standen heeft en daarna op full moet?

Ik hoor/lees het graag!

groeten Heleen
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Heleen,

    Ik neem aan dat je het over een electrische oven hebt.
    Reduceren is in zo'n oven niet mogelijk tenzij je bijzondere capriolen wenst uit te halen.

    Reducerend stoken kan eigenlijk alleen maar in een gas ,turf (als dat nog wordt gedaan)of hout gestookte oven.
    Reduceren doe je dan door de zuurstof toevoer in de oven sterk te verminderen en omdat vuur zuurstof nodig heeft zal de vlam de zuurstof onttrekken aan de klei en glazuur.
    Door die onttrekkeing vindt er ook een chemische reactie plaats in de glazuur grondstoffen waardoor die (soms)een andere kleur krijgen.
    Bekende reductieglazuren zijn oa koperrood en celadon
    Die glazuren zouden in een elecrtische oven groen en geel/bruin worden.

    Soms kan door toevoeging van siliciumcarbide(in de glazuur of plaatselijk in een engobe) wel koperrood enz. verkregen worden in een electrische oven.
    Ik weet ook dat men vroeger mottenballen in de oven deed vlak voor de eindtemperatuur en zodoende een reducerende atmosfeer kregen.
    Het was wel slecht voor de ovenspiralen die een minderlange levensduur daardoor kregen.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je Frans.Ik dacht al zoiets.Ik kwam het vermoedelijk tegen omdat ik juist die andere kleuren graag wilde hebben.
    Ik begrijp dan dat oxiderend stoken gepaard gaat met extra zuurstof.Maar hoe doe je dat dan?Kna dat ook niet in een electrische oven?
    Is dat wat er in het Raku stoken gebeurt?

    bedankt alvast,gr Heleen
    beantwoord
  • oxiderend stoken gaat vanzelf er is genoeg zuurstof aanwezig normaal gesproken.

    Bij raku stook je ook oxiderend maar daar wordt het werkstuk meestal in een zaagselton gedaan als het nog erg heet is.
    Het zaagsel sluit de pot af van zuurstof en de rook en warmte zorgen voor de nodige reductie.

    Frans
    beantwoord
  • Elk verbrandingsproces heeft zuurstof nodig omdat de koolstof in de brandstof heel graag zich met zuurstof bindt tot CO2. Als er gewoon lucht aanwezig is in de oven, zoals in een electrische, dan kan een glazuur met bijv. koperoxide of kopercarbonaat in de glazuur gewoon uitsmelten en een groene kleur geven. Is het echter een gas- of houtoven, die op het moment dat de glazuur gesmolten is en dat dus de componenten chemisch van samenstelling veranderen, zuurstofarm of -loos dan zullen de koolstofdeeltjes uit de brandstof proberen om overal zuurstof vandaan te halen om toch CO2 te vormen. Dit betekent dat bijv een klei niet wit maar grijs wordt en dat in een glazuur geen koperoxide maar 'koper' overblijft en dus geen groene maar een rode kleur het resultaat is.
    beantwoord
  • Zowel Frans als Bert bedankt, ik begin het te begrijpen!
    Jammer dus dat ik met mijn electrische oven niet aan die rode kleuren kan komen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.