ALGEMEEN > Ovens > Hoe werkt een oven met Seger kegels?

Hallo,
Ik ben van plan een oven aan te gaan schaffen.
Kan iemand mij proberen uit te leggen hoe een oven met seger kegels werkt?
Bedankt!
Groetjes,
Jill
gevraagd

1 antwoorden

  • Ook op buitenlandse sites zie je veel discussie over cone-gebruik. Kijk eens op http://www.potters.org/search.htm.
    Zelf gebruik ik de pyrometer alleen maar om te zien hoe snel de temp stijgt, maar omdat dit een meting is op 1 punt in de oven, gebruik ik altijd cones om te bepalen of de oven op temp is. Cones gedragen zich als de glazuur (ze zijn ook een mengsel van glas en klei in verschillende verhouding, zo ontstaat een range aan smelttemperaturen), waarbij inderdaad opvalt dat als het oplopen van de temp maar traag genoeg gaat, ze smelten bij een lagere temp dan het nummer eigenlijk aangeeft.
    Volgens mij is het belangrijkste dat je je richt op hetzij de pyrometer, hetzij op cones om te bepalen tot welke temp je stookt, m.a.w. je tevreden bent over de glazuren. Je past je glazuur aan aan de gewenste temp of je kiest een andere temp.
    Overigens: al eerder is uitgelegd dat een oven met kilnsitter (bewaking met kegel) het smeltprincipe gebruikt om de oven op temp af te schakelen: een staafje dat is verbonden met de aan-uit zakt door de kegel en schakelt de oven uit.
    Daarnaast: hanteren de harrison-cones niet dezelfde nummering als orton? Zou ik even moeten nakijken...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.