ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > te glanzend glazuur
Hallo allemaal,
Ik heb bij keramicos een transparant matglazuur gekocht, na het bakken bleek het werkstuk te glanzen, (foutje van keramicos?)ik heb het niet te heet gebakken. Is dit nog te herstellen?
Ik heb het werkstuk al een keer overgebakken en wat kaolin aan het glazuur toegevoegd dit bleek echter niet te helpen.
Wie kan me helpen?
Groetjes Irma
Ik heb bij keramicos een transparant matglazuur gekocht, na het bakken bleek het werkstuk te glanzen, (foutje van keramicos?)ik heb het niet te heet gebakken. Is dit nog te herstellen?
Ik heb het werkstuk al een keer overgebakken en wat kaolin aan het glazuur toegevoegd dit bleek echter niet te helpen.
Wie kan me helpen?
Groetjes Irma
11 antwoorden
-
Hallo Irma,
Als de nummers kloppen met de opgave van Keramikos en je hebt niet te hoog gestookt dan is waarschijnlijk de dikte van de glazuurlaag de oorzaak.
Matte glazuren worden meestal dik opgebracht omdat wanneer het dun is (bijna)altijd zal gaan glanzen.
Overstoken kan ,maar dan met hele dikke glazuur en een plakmiddel daarin.
Doe al het water van je glazuurvoorraad af doe er wat plakmiddel bij en verwarm je werkstuk dan lukt het overglazuren wel.
suc6 Frans -
Hallo Frans,
bedankt voor je reactie,
Ik heb het glazuur echt heel dun aangebracht (gespoten)dus dat kan het zijn maar ook na de tweede laag weer gebakken te hebben lijkt het nog meer te glanzen,kan ik iets door het glazuur mengen?ik wil echt een supermat effect krijgen, of heb je misschien een recept?
Stookteperatuur 1050 gr.
gr, Irma -
Ha Frans,
Ook ik heb een werkstuk dat ik opnieuw wil glazuren en stoken. Mijn vraag is nu : waarom het opwarmen van je werkstuk, wat is daar de bedoeling van? Werkt het niet als je het niet doet?
Bij een eerdere poging, al jaren geleden kreeg ik een kratereffect in het glazuur. Ik had toen wel het werkstuk op gewarmd, had toen ook deze tip gehoord.
Hoe kan dat kratereffect ontstaan? Ik giet mijn glazuren, dus heel dik opbrengen is niet mogelijk, zie wat je hierboven schreef.
gr Jeltje -
Hoi Irma en Jeltje,
Het opwarmen maakt het mogelijk om de glazuur dikker op het werkstuk te krijgen.
Een reeds geglazuurd voorwerp zal een volgende laag glazuur bijna niet toestaan omdat de ondergrond niet poureus is.
Een dikke glazuur op een verwarmd oppervlak zal het nog aanwezige vocht snel laten verdampen en het plakmiddel zorgt er voor dat de laag glazuur op z'n plaats blijft.
Normaal gesproken krijg je met eenzelfde glazuur geen kraters.
Anders is het als je 2 verschillende soorten glazuur gebruikt waarvan sommige grondstoffen elkaar niet zo goed liggen dan kunnen wel kraters ontstaan.
Ook toevoeging van siliciumcarbide(carborundum) kan een kratereffect bevorderen.
Met opnieuw overgieten zal het volgens mij niet lukken dat opnieuw glazuren .
misschien als je het meerdere malen doet en een stevig plakmiddel hebt
Kwasten of spuiten is een betere vorm van overglazuren.
Toevoegen van kaolien maakt je glazuur minder smeltbaar Irma en als je dan ook wat lager stookt zal het matte effect te zien zijn.
De belangrijkste voorwaarde is om een dikke laag glazuur aan te brengen een nageldikte minimaal.
Je stookt op 1050 graden schrijf je maar ik dacht dat standaard glazuren op 1020 graden zitten.
Google is naar "glazebase" daar vind je genoeg recepten voor glazuren.
Ik doe al 25 jaar alleen steengoed glazuren.
Wil je een heel mat uiterlijk dan is sinterengobe misschien beter.
Sinterengobe maak je door aan(de door jou gebruikte) poederklei 10% a 20%fritte toe te voegen .
Gebruik je geen poeder dan laten drogen en er alsnog poeder van maken.
Gebruik wel een goed stofmasker bij al die werkzaamheden.
suc6 Frans
-
Ha Frans,het is mij geheel duidelijk. Ik zal het proberen met meerdere lagen glazuur. Ik bezit geen glazuurspuit, dus ik zal het zo moeten proberen. bedankt, Jeltje
-
Bedankt Frans, ik ben alleen bang dat ik een witte waas over mijn transparant glazuur krijg als ik het dik opbreng.
gr. Irma -
Hallo allemaal.
Ik zou heel graag het onderwerp: je werkstuk verwarmen vóór het glazuren, iéts verbreden.....
(voor de hobbyist ???)
Zo zie ik, naar mijn mening, voor degene die geen hand/compressor glazuurspuit heeft:
Het werkstuk verwarmen, daarna met de kwast één keer glazuur opbrengen, dát lukt.
Bij een eventuele tweede keer neem je, volgens mij, gevoelsmatig, de eerste laag weer af.....
Na de volgende stook, is het mogelijk, dat het werkstuk wéér matig is geglazuurd.
Programma opnieuw herhalen?
Waarmee mijn ervaring is: dat spuiten een véél beter resultaat geeft.
Als je bovenop de gebrande glazuurlaag, de eerste glazuurlaag hebt gespoten en je brengt de tweede op, na droging, dan blijft het gemakkelijk hechten.
Maakt niet uit, of dat nu een hand, of een spuit is aangesloten aan compressor.
Groetjes: Marrie.
-
Hallo Jeltje.
Wát is een kratereffect hé?
Hóe kan die ontstaan?
In de eerste plaats kán het te maken hebben met je glazuur maar het zou óók kunnen dat de huid van je werkstuk een "kratereffect" geeft. (dan wel matig, maar toch niet gewild...)
Misschien een optie om hier een aparte vraag over te openen.
Groetjes: Marrie.
-
Stook dan 20 graden lager Irma dan is een veel dikkere laag niet nodig.
Maar een te dunne laag zal weer gaan glimmen.
Een helder mat transparant bestaat er volgens mij niet.
Die sluier zal je dus bijna altijd terug zien.
Een matte glazuur zit (bijna)altijd op het randje van ontglazing dus de juiste temperatuur is een noodzaak.
Frans -
Bedankt iedereen voor jullie reacties!
Ik ben er weer wat wijzer van geworden en ga het proberen.
gr. Irma -
Ha Marrie, een kratereffect noem ik: dat een glazuur in een rondje/cirkel zich opentrekt van het onderstaande glazuur. Het pakt dus niet op alle plekken. het resultaat, was even wennen, want ik had dit niet verwacht. En toen ik het had geaccepteerd dat het zo mocht zijn, vond ik het mooi. Ik heb daarna nooit meer hoefen over te glazuren, dus ik weet niet hoe het gekomen is.
Ik heb me wel voor genomen om de huid van het glazuur op te ruwen, daardoor hoop ik dat het nieuwe glazuur beter kan pakken. Ik denk dat het kratereffect dan ook niet meer kan gebeuren. gr Jeltje
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.