ALGEMEEN > Stoken > biscuitlijm en stoken

beste mensen,
ik wil graag advies.
Ik heb een werk gemaakt van grove chamotte en gestookt op 1060 graden. (Het was niet de bedoeling om er nog iets mee te doen)
Nu is het enigszins met scheuren en gebroken uit de oven gekomen. Deze scheuren maken het werk een stuk interessanter. Ik heb dus de losse deeltjes met biscuitlijm opnieuw bevestigd.
Mijn vraag : Hoe hoog moet ik nu stoken ? Kan dit nogmaals 1060 graden zijn of moet het hoger zijn dan de eerste stook om de biscuitlijm goed met de klei te laten versmelten ?
Alvast hartelijk dank
Lisette Langeveld
gevraagd

3 antwoorden

  • Ha Lisette, waarom gebruik je bisquitlijm? In de handel heb je goede lijm om keramiek te verlijmen. En ook om eventueel de barsten te vullen(bij de Hazelaar) en overschilderbaar. Dan hoef je niet meer te stoken.
    Wel vind ik leuk om te horen dat je het werkstuk heb geaccepteerd met de scheuren en barsten. Ik ben ook bezig om los te komen dat keramiek perfect moet zijn en gebruik de barsten en scheuren als onderdeel van het kunstwerk. Dit geld natuurlijk niet voor gebruikskeramiek.
    Heel veel plezier met je beeld, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Lisette.

    Maximale temperatuur om biscuitlijm te stoken is 1260 graden.
    De stook die jij wil doen, kan gerust.
    Bij 1060 graden heeft er ook een hechting plaats gevonden.
    Verwacht er echter niet té veel van.
    Meestal zijn de lijmplekken vrij duidelijk te zien en het blijven naar mijn mening: "zwakke" plaatsen.
    Meer informatie in dit forum bij: breuk repareren.

    Veel succes.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dit is de eerste keer dat ik biscuitlijm gebruik. Ik heb pas sinds kort een oven en nu er iets gebroken uit kwam, leek het mij een mooie gelegenheid om ook de biscuitlijm uit te proberen.
    Als er bij 1060 graden hechting plaats vindt, ga ik het werk op deze temperatuur nogmaals stoken. Wel jammer als het zwakke plekken blijven. Ik ga het uit proberen.
    Bedankt voor de tips.
    Lisette



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.