ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku meteen na biscuitstook?

Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met vers biscuitgestookt werk heet in de zaagselton leggen?

Groet,

Danny Olmeijer
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Danny.
    Om wat dieper in te gaan op je vraag, je stookt dan zeker biscuit in de raku-oven?

    Marrie.
    beantwoord
  • Leuk dat je zo gauw reageert Marrie.

    Eigenlijk was het een impulsieve gedachte van iemand met geen ervaring met Raku. Waarschijnlijk leidt het tot niets, maar ik dacht ik heb geen Raku-oven tot mijn beschikking en wel een keramiekoven. Waarom kan ik niet eens proberen om een glad gepolijst ongebakken werkstuk te glazuren en na een biscuit stookprogramma bij 950 graden uit de oven te halen en in de zaagselton doen?
    Misscchien kun jij mij verder helpen.

    Dank en groet,

    Danny
    beantwoord
  • Danny: Raku stoken is heel wat anders dan een biscuit stook en daarop volgend een glazuurstook en daaropvolgend een rookstook.......

    Open nooit je electrische oven op een hoge temperatuur om eventueel een craquele te krijgen. Dit gaat ten koste van de spiralen van de oven. Om die financieel te vernieuwen ben je, denk ik, goedkoper uit met het zelf maken van een kleine raku oven. Dat is dus punt 1.

    Wanneer je een biscuit gebakken werkstuk fout hebt geglazuurd kan er craquele ontstaan en zou je na de glazuurstook, (na een normale afkoeling van je oven) kunnen overwegen om je werkstuk te gaan "bewerken" met oostindische inkt. Maar raku wordt het nooit....

    Met een foute glazuur bedoel ik een glazuur die niet op je werkstuk past.
    Klei en glazuur krimpen teveel tegenover elkaar.
    Dit veroorzaakt craquele.

    Inderdaad: lekker impulsief, maar evengoed, was tóch een goede vraag! :-)
    Groetjes: Marrie







    beantwoord
  • Goh Marrie,

    Dank dat je de moeite hebt genomen om deze informatie te geven. Ik kan er wat mee, sterker nog: je houdt me op het rechte pad.

    Groet,

    Danny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.