ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Roderveld raku-oven

4 jaar geleden trakteerde ik mijzelf op een met gas gestookte pyramide raku-oven van het merk Roderveld. Het neusje van de zalm op raku-gebied, werd mij door de dealer verteld. Voor die tijd had ik met een zelfgebouwde oven geëxperimenteerd. De resultaten waren prima, maar ik wilde meer en hoopte dat met mijn nieuwe oven te bereiken. Helaas heeft mijn Roderveld mij tot nu toe alleen maar frustratie gebracht, want hij bereikt nauwelijks de streeftemperatuur van 1000 graden. Soms komt ie niet hoger dan 850 graden en blijft daar hangen. Alles heb ik gecheckt, de burner is okay, mijn werkstukken zijn droog, ik pak de oven in volgens de instructies, mijn gasflessen zijn vol ... en nog! Het is een en al frustratie. Maar voordat ik vol berouw weer met mijn oude zelfgemaakte ovens verder ga wil ik toch nog via dit bericht c.q. deze noodkreet een laatste poging doen.
Mijn vraag: Wie heeft er (goede/slechte) ervaringen met een Roderveld-oven en kan mij misschien tips geven over het gebruik (de fabrikant en de dealer konden dat niet) of mij misschien bij een stook-sessie laten meedraaien om te kijken wat ik verkeerd doe. Zoals het nu bij mij gaat is de lol eraf en ik dacht vroeger altijd dat raku zo leuk was.
Alvast bedankt voor welke reaktie dan ook.

Friederike
gevraagd

12 antwoorden

  • Dag Friederike,

    jaren geleden, zeker meer dan 10, heb ik met een roderveld piramide oven raku gestookt.
    probleemloos heb ik de 1000 c gehaald.
    Als de oven koud is ongeveer 3 kwartier stoken en daarna ongeveer een half uur.
    Een en ander wel afhankelijk van hoeveel massa klei je als lading hebt.
    Ik vermoed dat je brander te weinig capaciteit heeft, als de brander en de gasflessen goed zijn lijkt me dat de enige mogelijkheid..
    Alhoewel ? wat voor drukregelaar heb je op de gasflessen, als die onvoldoende capaciteit heeft redtje het ook niet.
    zelf stookte ik altijd met een verstelbare drukregelaar
    werkdruk 1 bar.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Bedankt voor je snelle reaktie. Goed om te horen dat het jou in het verleden wel gelukt is de 1000 C te halen. Ik heb een brander die ik samen met de oven heb gekocht (12 Kw venturi) en een manometer tot 5 bar. Vandaag heb ik de oven leeg gestookt om te kijken of ik de 1000 C dan wel haalde. Ik had de brander helemaal open en de druk op 3 bar. De oven kwam kort op 988 C en zakte dan terug op 850 C. Verder kwam ik niet en dat was na ca. 3 uur. Snap je mijn frustratie? Gelukkig begon het te onweren en kon ik met goed fatsoen de sessie beeindigen. Zou het mogelijk zijn dat mijn ovenplaten te groot zijn? De 2 platen die standard geleverd werden zijn 50x25 en de tussenruimte tot de ovenwand is ca. 2 cm. Misschien moet ik het met een kleinere plaat proberen zodat de hitte beter langs de plaat komt? Of moet de brander een keer schoon gemaakt worden? Ik houd me aanbevolen voor verdere suggesties. Alvast bedankt!
    beantwoord
  • Dag Friederike,

    Ik weet niet of 12 kw voldoende is. Ik stook al vanaf het begin op aardgas.
    de ovenplaten zoals je omschrijft is origineel en dat is het probleem dus niet.
    Je kan natuurlijk even bellen met Niek Schoorl van Roderveld, het bedrijf zit in Rossum Overijssel.
    tel 0541 625631
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Frederike, ik heb geen Roderveld oven, kan je daar dus niet in adviseren. Wel had ik op een gegeven moment dat ik het gevoel kreeg dat mijn brander niet meer zoveel kracht had als anders, en heb hem schoon laten spuiten. Zat niet veel in, maar daarna haalde ik weer met gemak de 1000 graden.
    Wat ik ooit zag bij een Roderveld oven dat ze twee ipv één gasfles gebruikten. Misschien is dat iets? Succes met het verder zoeken. gr Jeltje
    beantwoord
  • Dag federike

    Ja daar had ik even niet aan gedacht, als je 1 gasfles gebruikt kan door de afkoeling het gas bevriezen en dan krijg je de oven niet op temperatuur.
    Dat voorkom je door 2 gasflessen te koppelen.
    Gebruik ook propaangas en geen butaangas. In Nederland zit propaan in grijze gasflessen. Prpaan heeft een hogere calorische waarde, dat betekent dat je meer warmte krijgt van dezelfde hoeveelheid gas.
    succes
    hans
    beantwoord
  • Friederieke,

    Wij stoken al jaren met de roderveld piramyde en nooit problemen. Is er ijs ontstaan op de gasfles? Zo ja, zet hem dan in een bak water. Wanneer de gasfles ijst kan hij niet genoeg energie meer leveren en haalt de oven de 1000C niet, ook niet met 3 bar.

    Groetjes,
    Noortje
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Bedankt voor het meedenken. Ik heb inderdaad Niek Schoorl gebeld en mijn probleem met hem doorgepraat. Zijn advies was o.a. om de brander schoon te maken (mijn brander van 12 kw is trouwens volgens hem helemaal toegesneden op mijn 135 l oven). Dat heb ik inmiddels gedaan en daarna heb ik (wederom zonder inhoud) mijn oven gestookt. En wat schetst mijn verbazing? Binnen 1 uur 15 minuten zat ik op 1000 C! Er zat dus inderdaad een belemmering in de brander. Verder heb ik nauwkeuriger de luchtschuif van de brander verschoven (volgens Nieks instructies) en ook dat heeft misschien tot het "succes" bijgedragen. Enfin: ik ben blijkbaar back on track wat het raku-stoken betreft en dank je heel hartelijk voor de assistentie. Fijn om te weten dat collega-pottenbakkers (ook al ben ik maar en hobby-ist) meedenken als er een probleem is.
    Hartelijke groet,
    Friederike
    beantwoord
  • Beste Jeltje,
    Bedankt voor de tip van de brander. Zie mijn reactie op het bericht van Hans. Bij Roderveld dachten ze dus ook, dat dat het probleem zou kunnen zijn. Ik ga weer met veel plezier verder!
    Hartelijke groet,
    Friederike
    beantwoord
  • Beste Noortje,
    Bedankt voor je tip met het ijs. Dat was blijkbaar niet het probleem (zie mijn reactie op de mailtjes van Hans en Jeltje), maar het is toch goed om te weten wat je in zo'n geval moet doen. Ik ga nu een logboek bijhouden en alle handige tips opschrijven. Fijn om te horen dat jullie goede ervaringen met de Roderveld hebben. Ik hoop dat ik vanaf nu ook bij dat rijtje zal behoren.
    Hartelijke groet,
    Friederike
    beantwoord
  • Hallo Friederike,
    Ik haal wel een oude koe uit de sloot, maar heb ze nu maar pas zien zwemmen. :-)
    Buiten een goed onderhouden brander heb ik nog wat tips.
    - Voor dergelijke grootte van oven heb je zeker voldoende aan 1 bar, zoals Hans reeds aanhaalde. Een 'olie-ton-oven' inhoud heeft genoeg aan 0,5 bar. Wil je reduceren kun je nog 0,5 bar opvoeren.
    - De rook-uitgang ( verluchtingsgat ?) moet dubbel zo groot in cm² zijn dan de brander ingang. VERKLEIN DEZE UITGANG NOOIT !
    - Koop een manometer met aflees-schaal tot 1,5 bar. Op een 5 bar schaal kun je niet nauwkeurig werken.
    - Indien de vlam terugslaat of zichtbaar moeite heeft naar binnen te trekken is er iets mis met de ovenplaten ( te kleine doorgang ) of de rook-uitgang.
    beantwoord
  • Nog dit; 1000°C over een tijdspanne van 1u.15 staat niet gelijk met 1000°C over een tijdspanne van 30 minuten. Verkijk je nu niet op de eerste stook die 1u. tijd nodig heeft en de 2e stook in een tijdspanne van 30 minuten als je afgaat op die "1000°C". Als de eerste stook voldoet op 1000°C heeft de tweede stook van 30 min. een hogere temperatuur nodig voor hetzelfde resultaat. Doe de test; een glazuur die gaar is in een gewone oven op 1000°C probeer die eens in je raku-oven op 1000°C. Waar zit hem nu het verschil ; de factor TIJD. Zie eens op de tijd/temperatuur-tabel op www.ceraline.be . Bij nog extremer tijdsverschuivingen geeft dat uiteraard nog groter temperatuursverschillen.
    beantwoord
  • dag lucien
    fijn dat je even gereageerd hebt op mijn probleem
    ik ga jou suggestie binnenkort uitproberen
    hartelijke dank...benny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.