ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Krokodillehuid glazuur

Bij Rakuvaria heb ik krokodillehuid glazuur gekocht. Ik kan nergens iets vinden over de wijze waarop ik deze glazuur het beste kan aanbrengen en stoken. Wie weet hier iets over?
gevraagd

4 antwoorden

  • Het glazuur met wijnig water aanmaken het moet dikker zijn dan youghert en ziften met een zift 60 het glazuur op of in de vorm gieten even wachten en terug uitgieten even wachten en met een zachte natte borstel de oneffenheden glad maken het glazuur moet er minstens 2 tot 5 mm opliggen dan in de rakuoven tot 960°c afkoelen tot 750°c en in de rookton mvg Dirk
    beantwoord
  • Heel hartelijk bedankt. Ik ga dit binnekort proberen
    groeten,
    Henriëtte
    beantwoord
  • Deze techniek werd met pinksteren tijdens ons Rakuvaria festival gepresenteerd door de Zwitserse keramist Stefan Jakob. Ik wil nog wat toevoegen aan de info die Dirk gaf. Stefan past deze techniek vooral toe op schalen. De glazuurlaag, die hij aanbrengt is heel erg dik, wel 5 mm. Meteen, als de glazuurlaag op het werk zit, zet hij de schaal in een oven van 150 graden. Tijdens dit snelle droogproces zie je de craquele al ontstaan. Als het vocht dan helemaal verdwenen is, stookt hij op tot het temperatuurgebied rond 900 tot 960 graden. Daarna in zaagsel, enz. Het is weer een techniek, die ontstaat door gebruik te maken van "fouten" in de keramiekwereld, in dit geval glazuur extreem dik aanbrengen en werk kletsnat in oven plaatsen. Hij creeert dus de craquele aan het begin van het stookproces en niet, zoals bij raku, aan het eind. Vorig jaar zijn we bij hem thuis in Zürich enkele dagen met deze techniek bezig geweest en hebben uitvoerig gefilmd. T.z.t. verschijnt er een DVD waarbij deze techniek aan de orde komt. In een discussie met Stefan kwamen we tot de conclusie, dat er zeker varianten hierop gaan ontstaan. Voer dus voor de experimenteergekken. Meer info over de keramist zonder geheimen, Stefan Jakob: www.raku.ch
    beantwoord
  • Ook ik was met pinksteren bij het stookproces van Stefan Jakob. Zeer indrukwekkend.
    (Overigens het rakuvaria is zeer de moeite waard om eens heen te gaan.)
    Wat ik nog wil toevoegen aan hetgeen Ed zegt is dat nadat de oven tot 150 graden is opgestookt deze langzaam (in ongeveer 4 uur) wordt opgestookt tot de eindtemperatuur. Daarna werd de schaal in het zaagsel geplaatst, om daar zo'n 10-12 uur te blijven staan. Eindresultaat van deze schaal heb ik dus ook niet gezien.
    Wel stonden er schalen die in deze techniek waren gestookt.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.