ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Hoe herken ik een alkali-natrium- of loodglazuur en wat is een fritte?
Koperoxyde kleurt in alkaliglazuren turqoise, in natriumglazuren egyptisch blauw en in loodglazuren glasgroen (zo lees ik in de catalogus van Keramikos) maar hoe herken ik een alkali-natrium- of loodglazuur? Op de zakken die ik hier heb staat niets over de samenstelling. Hooguit of het loodhoudend is. Of moet ik, wanneer ik werkelijk een bepaalde kleur wil krijgen zélf een glazuur gaan samenstellen? Met fritten? Wát is een fritte iegenlijk precies?
3 antwoorden
-
Hallo Carol
In de keramiek zijn veel grondstoffen onbruikbaar door giftigheid, oplosbaarheid in water.enz enz.
Om die vervelende eigenschappen te omzeilen worden ze vaak samen met kwarts en kaolien gesmolten tot een glasachtige stof die we fritten noemen.
De goede eigenschappen blijven behouden en de slechte zijn verdwenen.
Loodbisilicaat is een goed voorbeeld.
Loodoxide is een giftige stof die vroeger in de vorm van loodmenie werd toegevoegd aan glazuren.
Door nu 1 deel loodoxide en 2 delen siliciumdioxide(kwarts) samen te smelten krijg je een fritte die vrijwel geen lood meer afgeeft.
In de webwinkel van keramikos kun je bij de fritten op de I klikken om te zien wat er in een bepaalde fritte voor grondstoffen zitten.
Waarschijnlijk staat in de catalogus ook een omschrijving voor die fritte b.v. voor fritte 3221 calciumboraat: CaO B2O3
Succes met je speurtocht
Frans
-
En die fritte maak ik dan gewoon aan met water en een plakmiddel?
-
fritte is een onderdeel van een glazuur Carol
Een algemeen glazuur voor raku is b.v. 50% nepheline syenite en 50 % calciumboraat.
Frans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.