ALGEMEEN > Diversen > Adressen omgeving Avignon

In september ga ik enkele weken naar Avignon. Ik wil met openbaar vervoer en fiets daar de omgeving verkennen. Ik wil daar op ook wat keramisten en beeldhouwers bezoeken. Via Google ben ik al aan het oriënteren. Maar via deze weg zijn adressen ook van harte welkom.
Grtjs Jan

7 antwoorden

  • Hallo Jan,
    Eenmaal op de plaats aangekomen raad ik je aan om even naar het VVV (office du toerisme) te gaan (Google verwijst je daar immers ook vaak naar toe) in Avignon en verschillende plaatsen in de buurt van Avignon (bijv. Carpentras, Isle sur la Sorgue). Je stelt meteen ook de vraag aan de balie, waar je eventueel op bezoek kan gaan bij een pottenbakker en/of beeldhouwer. Je krijgt op die manier vast verschillend foldermateriaal, waarvan ik denk, dat er ook een boekje bij zal zijn, waar een aantal keramisten hun atelier op bepaalde datums en tijden openstellen aan publiek zodat je hun werkzaamheden kunt volgen. Vraag meteen even of er nog keramiekmarkten zijn, hoewel je wel laat in het siezoen gaat.... Vorig jaar waren wij ook in september in Frankrijk en werd het zomerseizoen al afgesloten..
    Overal in die buurt zitten de pottenbakkers (zoals je vast wel weet) Zelf hebben wij deze vakantie genoten in Les Salles sur Verdon waar ik menig werk van pottenbakkers heb kunnen zien en tijdens hun werkzaamheden mee mocht kijken (Forcalquer).
    Maar ook Avignon en omstreken zitten pottenbakkers genoeg. Een paar jaar geleden zat er in Isle sur la Sorge ook een beeldhouwer (prachtig werk) en Isle is zowiezo een prachtige plaats om te zien.
    Moustiers St Marie, ruim 100 km van Avignon af is een pottenbakkersdorp. Wel veel regionaal werk maar echt de moeite waard om te zien. (Vanaf Avignon op de N100 richting Castellane.) Een hele fijne vakantie en op de fiets zul je menig pottenbakkersatelier tegenkomen!!!!
    Marrie.
    beantwoord
  • Marrie bedankt voor de uitgebreide reactie. Carpentras staat al in de planning. Daarna wil ik richting Vaison Romaine, Orange. Denk misschien ook nog Nimes,Uze.
    Met de gegevens die je hebt gegeven ga ik zeker nog wat googelen.
    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Niet ver van Avignon ligt Roussillon, omgeven door prachtige landschappen en opgenomen in de lijst van "Les plus beaux villages de France". Je kan dit landschap via enkele bewegwijzerde wandelingen ontdekken en een bezoek brengen aan het
    "Conservatoire des Ocres et des Pigments Appliqués" dat gevestigd is in de oude okerfabriek Mathieu. Zij ligt op ongeveer 1,5 km van Roussillon langs de D104, richting Apt. Tijdens je wandeling door het stadje kom je verscheidene galeries en kunstenaarsateliers tegen.
    Twee jaar geleden bezocht ik de kleirotsen en de okerfabriek en kocht er kilo's pigmenten, zo was ik onder de indruk van de kleuren van de kleirotsen. Ik heb er al mee geëxperimenteerd op klei, maar het resultaat is nog niet wat ik zoek. Misschien, als we onze kennis samen leggen, komen we eruit. Alleszins goeie reis en heel veel kijkgenot. Je zal een prachtreis meemaken.
    Veel informatie vind je op www.okhra.com.
    beantwoord
  • Hallo Jan-met-de-fiets,
    Boven Orange hebt u nog een leuk dorpje met keramisten en glasblazers: Dieulefit.
    Onderstaande site vind u ook een hele rits aan info en adressen in Frankrijk.
    http://perso.orange.fr/smart2000/index.htm
    beantwoord
  • Jan,
    Hieronder de site van Dieulefit

    www.ceramique.com/dieulefit/

    beantwoord
  • Beste Danny en Licien,

    Hartelijk dank voor jullie tips maar helaas mijn oproep had ik al op 21-07--07 geplaatst.
    Tijdens die vakantie heb ik wel enkele potterys gezien maar vaak was het en stuk omrijden . Het tjdstip van mijn vakantie was ook vrij laat en zodoende was waren ze niet altijd open .
    In ieder geval bedankt voor de tips ik wil nog zeker een keer die kant op, en dan kan ik ze mooi gebruiken .


    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Jan,
    De wat laattijdige tips van Danny heb ik aangewend om deze info er bij te plaatsen voor de aanstormende vacantie. En als er zijn die dit traject met de fiets willen doen is het de hoogste tijd. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.