ALGEMEEN > Diversen > Kan dit of kan dit niet?

Dit is nu mijn tweede testje dat ik maak, maar telkens blijven de sprietjes breekbaar, bij dit heb ik niet het juiste glazuur gebruikt, dat weet ik, maar kan ik deze stekeltjes sterker maken zodat ze niet zo breekbaar blijven, zelfs na het bakken aan 1250 graden. Ze zijn appart gerold met de hand en lederhard met slib op een vormpje gekleefd? Of is dit gewoon niet mogelijk? Ze breken steeds bij de punten af zoals op de foto te zien is.
gevraagd

8 antwoorden

  • foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Voor hele dunne delen gebruik ik meestal papierklei die ik maak van dezelfde klei en (voor zulke tere stekeltjes bijvoorbeeld) wcpapier of tissues. Dat gaat beter maar.... puntjes blijven kwetsbaar.
    beantwoord
  • Beste Carol,

    Ja wat kan er in een materiaal en wat kan er niet.
    Daar kan je een aardige discussie over opzetten.

    Jouw ontwerp is in keramiek, welke techniek je ook toepast, altijd kwetsbaar. een keer een verkeerd tikje tegen een puntje en het breekt af.

    Als je het in metaal of kunsstof zou uitvoeren is het natuurlijk minder kwetsbaar, maar het karakter van de vorm zal natuurlijk veranderen.

    Zolang je je realiseert dat keramiek BREEKBAAR is kun je in klei de meest mooie kwetsbare en fragiele dingen maken. Dat die met de meeste zorg en uiterste voorzichtigheid behandeld moeten worden is dan vanzelfsprekend.

    veel plezier met klei
    Hans
    beantwoord
  • Ik heb hier nog een beetje paperclay liggen, maar ik werk er niet graag mee, dus ik zal eens met dezelfde klei paperclay maken en uittesten. Ik heb in boeken al veel van die fijne werkjes gezien, hoe doen ze het? Ook in porselein. Maar eenmaal gebakken in de vitrine om alleen maar naar te kijken. Ik dacht misschien hol maken en de eindjes dichtdraaien, dat ga ik ook eens uittesten, een worstje draaien met de vingers en er dan met een fijn stokje een gaatje in en het puntje toedraaien, misschien? Maar het zal altijd fragiel blijven, dat weet ik.
    beantwoord
  • Je zou ook kunnen denken om dit ontwerp in heldere polyesterhars te plaatsen.

    Rob
    beantwoord
  • Ja dat is een idee, of vastkleven op een stenen of keramieken voetje met kleurloze silicone, dan kan het daaraan worden vastgepakt. Maar ik was wel blij bij deze testen dat de sprietjes niet gebogen waren door de hoge temperatuur. Ik zou zo ook bollen kunnen maken, niet zo groot en na de glazuurbak aan elkaar kleven en dan nog eens op een voetje kleven door de sprietjes in silicone te plaatsen. Ja, ik heb weer werk... Zou ik er geen mal kunnen van maken en deze dan gieten? Met iets kortere sprietjes, wel goed aflopend? Dit ga ik ook eens proberen.
    beantwoord
  • Je kunt hier geen mal van maken. Mogelijk vindt je op deze site meer info over paperclay;

    http://www.grahamhay.com.au/

    Hier staan ook voorbeelden van werkstukken.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob, maar ik ga het nog hermaken, ik wil een paar die perfect zijn, vooral in de winter kan ik mij daar goed mee bezig houden, alle stukjes lederhard laten worden en dan opkleven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.