ALGEMEEN > Stoken > afkoelfase/direct glazuren


Ik heb een computer gestuurde oven, wanneer ik het programma instel voer ik nooit een afkoelfase in omdat de oven zelf voldoende tijd heeft om naar 20 graden te zakken. Maar is dit wel correct daar ik las dat er meestal ook een afkoeltijd wordt ingevoerd.

Verder vertelde Frans van het direct glazuren zonder eerst bisquit te bakken, bijzonder maar waarom hoor je er nooit van? Ik ga het zeker nu wel proberen.
Hartelijke groet maar weer, Marion.
gevraagd

2 antwoorden

  • hallo

    Een afkoelstap is niet perse nodig als je de tijd hebt.
    Wanneer je de oven veel gebruikt en hij kan geforceerd worden gekoeld is het belangrijk om een koelstap in te voegen,ik doe er zelfs meerdere
    In het begin kan je snel terug koelen maar tussen de 900 en 500 graden doe ik het rustig aan vanwege de kwartssprong die de beruchte koelscheuren veroorzaakt.

    Over het op de ongebakken scherf te glazuren doe ik op steengoed dat wordt gebakken op 1250 graden.
    Ik heb geen ervaring op aardewerk maar het is te proberen als je stookprogramma niet te snel is.

    Frans

    beantwoord
  • nogmaals hallo,

    Ik ben nog vergeten te melden dat een koelstap ook kan helpen bij kristalglazuren om de kristallen de tijd te geven om te groeien.
    Maar als je dat goed wil doen moet je dat meerdere malen herhalen dus vanaf de eindtemperatuur eerst een aantal graden laten terug koelen dan weer opstoken enz.

    Groetjes Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.