ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Laagst mogelijke smeltpunt glazuur

Heb een tijd terug al eens een zelde soort vraag gesteld, maar tot nu toe hebben mijn experimenten niet tot mijn verwachte resultaat geleid.

Mijn bedoeling is om losse elementen te bevestigen aan elkaar, maar niet met lijm of dergelijke, maar puur mbv keramische materialen.
Ik wil losse elementen aan elkaar glazuren waarbij ik rekening moet houden met vervormingen. Ik ben daarom op zoek naar een zo'n laag mogelijk smeltpunt van glazuur zodat ik de delen aan elkaar kan maken. (dus graag ook een receptje erbij)
gevraagd

17 antwoorden

• Ik weet niet wat precies de bedoeling is. Een laagsmeltende fritte bijv. 15.10 of 10.05 Zou moeten werken evt. 10% kaolien toevoegen voor taaiheid. Smeltpunt gaat dan iets omhoog.
    15.10 moet in een vijzel gemalen worden en vervolgens gezeefd. Kaolien moet gezeefd worden i.v.m. met klontjes. Ik hoor het wel?
    Groeten, Lambert.
    beantwoord
  • Marion,
    Begrijp je vraag niet helemaal.
    Maar fritte 1233 smelt uit rond de 600 graden.
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Als je nog lager wil : 90 delen PbO + 10 delen SiO² = 510 °C . Wel giftig hoor !
    beantwoord
  • Hallo Lambert e.a.,

Ik ben op zoek naar "glanslaag" voor keramiek die een laag smeltpunt heeft rond 700 graden, nu heb ik gelezen dat fritte 1233 smelt rond de 600 graden maar is deze fritte kleurloos? en niet giftig moet deze nl. binnenhuis stoken in de kelder. Of is er misschien een ander materiaal dat ik kan bakken in de oven en een glanslaag geeft echter met een laag smeltpunt rond de 700 graden? Op welke temp. smelt fritte 1510 en 10.05 en zijn deze kleurloos en gifvrij? Wie helpt mij
    groetjes Anita Anthonio
    beantwoord
  • Anita,
    Frittes zijn niet giftig, enkel de lood-mono-silicaat en de lood-sesqui-silicaat. Dit komt omdat de verhouding kwarts t.o.v. lood nog te klein is. Alle zware metalen zitten bij frittes in glasvormers gevat. Ik veronderstel dat u de zaken die u op 700°C wil bakken, geen gebruiksgoederen zijn. Fritte 1233 is een sterk alkalische fritte en gaat sterk craqueleren als u het dik aanbrengt. Hoe dunner de laag glazuur, hoe minder kans op barstjes. Om de temperatuur zo laag mogelijk te houden zou ik er enkel 5% bentoniet aan toevoegen. (droog mengen en klaar). Nog een laagsmeltende fritte is lood-bi-silicaat-fritte. Het gebruik van de een of de andere fritte hangt af van de gekozen/gewenste kleur. Fr.1233 in combinatie met koperox. geeft Perzisch blauw en bij de loodfritte geeft het groen. En als u bang bent voor giftige grondstoffen, gooi dan gelijk alle kleurvormende oxydes de deur uit.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je snelle reaktie. Echter zoals ik schreef ben ik een leek op dit gebied. Ik heb een transparant glans glazuur. Maar dit moet op 1060 graden gebakken worden. Echter wil ik een soort "vernislaag" glanslaag bereiken met een kant en klaar fritte of ander spul met een max smeltpunt van 700 graden. Heb je een suggestie voor me? Wil nl. geen vernislaag gebruiken. Het is voor een sierobject geen gebruiksgoed. groetjes Anita.
    beantwoord
  • Anita,
    Frittes zijn in weze transparante glazuren. Deze zijn glasvormers waarbij om reden van: 1 wateroplosbare mineralen te binden, 2 giftige mineralen te binden en 3 vluchtige mineralen vast te houden. Als u laag wil bakken, zoals in uw geval, hoeft u er weinig of geen andere stoffen bij te mengen. Hoe hoger men wil stoken, hoe meer "ruwe" grondstoffen er bij moeten. Lage smelters zijn o.a. natrium en kalium, die beiden wateroplosbaar zijn. Vandaar het gebruik van een fritte. Nog een lage smelter is loodoxyde/cerbonaat e.d., en omwille van zijn toxiciteit wordt die ook aan glasvormers versmolten. Dit in een notedop. Vergeet uw transp.glazuur en gebruik de aangegeven fittes. Bij mijn weten is er geen fabrieksglazuur die zo laag gaat smelten.( waarom u zo laag wil bakken is me ook een raadsel :-) )
    beantwoord
  • Hallo Anita.
    Koper- mangaan-yzer en kobaltoxide zijn relatief ongevaarlijk. Wel alles goed schoonhouden.
    Antimoonoxide is zeer giftig zowel als vanadiumoxide.
    Nikkel-en chroomoxide zijn carcinogeen.
    Mocht je sulfaten gebruiken, kopersulfaat is erg giftig.
    Groet, Lambert.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Allereerst weer bedankt voor je antwoord. Echter omdat ik een leek ben nog een vraagje. Je schrijft Frittes zijn in weze transparante glazuren en lage smelters zijn o.a. natrium en kalium. Welke fritte bestaat uit kalium? is dat b.v. alkallifritte 15.10 van Keramikos? en smelt deze transparant bij een temp. niet hoger dan 700 graden.?
    Vast bedankt weer voor je reaktie. groetjes Anita.
    beantwoord
  • Hallo Lambert,
    Bedankt voor je antwoord. Zal hier zeer zeker rekening mee houden. Groetjes Anita
    beantwoord
  • Anita, ik denk dat u dan beter af bent met fritte 15.11.
    Wat nog laag smeltende frittes zijn: M&M 1233 ( hoog alkalische ) Natruim-boraat fritte ( 1 Na²O . 2 B²O³ . 3 Si²O ) en loodboor fritte . Even navragen bij uw leverancier.
    beantwoord
  • Hoi Anita,
    Uit interessse. Waarom 700 graden?
    Groet, Lambert.
    beantwoord
  • Hahaha, dat vraag ik me ook af. Het is niet de bedoeling uw privacy te schenden hoor. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lambert,
    Ik vraag dit aangezien ik een materiaal wil gebruiken op mijn keramiek onder de glanslaag dat maar een temp. kan verdragen van 750 graden maximaal. Vandaar. groetjes Anita.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

Ik vraag dit aangezien ik een materiaal wil gebruiken op mijn keramiek onder de glanslaag dat maar een temp. kan verdragen van 750 graden maximaal. Vandaar. groetjes Anita.
    beantwoord
  • Ik dacht zoal iets. :-) Succes gewenst.
    beantwoord
  • Ben benieuwd !Groet Lambert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.