ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur en kleurpigmenten
Hallo,
Ben gestart met maken van beeldjes; personen, met een grootte van ongeveer 22 cm zittend.
Het zijn realistische beeldjes, zo goed mogelijke natuurlijke weergave.
vraag 1: Ben op zoek naar een website die hier voorbeelden van heeft om mij een richting te geven.
vraag 2: Ik heb kleurpigmenten gekocht om zelf mijn kleuren te maken. Het zijn speciale welke kleurvast blijven tot 1300°. Start ik best van een kleurloze glazuur, of van een witte glazuur als basis.
Alvast bedankt.
Ben gestart met maken van beeldjes; personen, met een grootte van ongeveer 22 cm zittend.
Het zijn realistische beeldjes, zo goed mogelijke natuurlijke weergave.
vraag 1: Ben op zoek naar een website die hier voorbeelden van heeft om mij een richting te geven.
vraag 2: Ik heb kleurpigmenten gekocht om zelf mijn kleuren te maken. Het zijn speciale welke kleurvast blijven tot 1300°. Start ik best van een kleurloze glazuur, of van een witte glazuur als basis.
Alvast bedankt.
2 antwoorden
-
Dag Willy,
Als je de kleur mengt door het glazuur kun je het beste een transparante glazuur gebruiken. Voorwaarde voor mooie kleuren is dat je een mooi wit bakkende klei gebruikt.
Als je een witte glazuur op je beelden zet dan kun je met de kleuren opglazuren.
Dan is de kleur van de klei niet meer zichtbaar.
De kleurpigmenten moet je dan wel mengen.
Op aardewrk temperatuur (majolica) meng je ze met een fritte een op een.
Bij steengoedtemperatuur weet ik dat niet. Ik vermoed dat je het beste kunt mengen met het glazuur wat je gebruikt voor je witte basis, maar dan zonder de witmaker (zirkoon of tin).
Op een paar proeftegels zul je de verhouding moeten uitzoeken tussen kleurpigment en glazuur om de ideale verhouding te vinden om het mooi uit te laten smelten.
Sowieso proeftegels met alle kleuren en de mengsels daarvan maken is erg verstandig.
succes
hans -
Bedankt Hans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.