ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Temperatuur verlager
Uit een erfenis kreeg ik vier kistjes met kant en klare kwastglazuren, die echter op verschillende temperaturen gestookt moeten worden, nl. aardewerkglazuren voor 1040, glazuren voor 1150, glazuren voor 1200 en echte steengoedglazuren voor 1240. Ik ben al proefjes aan het stoken. Er zijn mooie kleuren bij en minder mooie. Ze zijn van de merken Botz, Amaco en Keramikos. Al met al een kapitaal aan grondstoffen.
Maar…… ik wil niet steeds half volle ovens stoken ( heb een 100 liter oven die max. 1260 haalt) en wil ook kleuren kunnen combineren in een werkstuk.
Ik heb een bus met temperatuur verlager van Keramikos , waarvan men vertelde: met 15 á 20 gram op 100 gram kun je de temperatuur verlagen van 1250 naar 1150.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er ook manieren, hulpstoffen, om de temperatuur van die kwastglazuren te verhogen ( zonder de kleuren te veel te beïnvloeden)
En zijn er andere oplossingen hoe ik die glazuren kan combineren in één werkstuk of in één stook.
Graag adviezen. Tjalda Wesseling.
Maar…… ik wil niet steeds half volle ovens stoken ( heb een 100 liter oven die max. 1260 haalt) en wil ook kleuren kunnen combineren in een werkstuk.
Ik heb een bus met temperatuur verlager van Keramikos , waarvan men vertelde: met 15 á 20 gram op 100 gram kun je de temperatuur verlagen van 1250 naar 1150.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er ook manieren, hulpstoffen, om de temperatuur van die kwastglazuren te verhogen ( zonder de kleuren te veel te beïnvloeden)
En zijn er andere oplossingen hoe ik die glazuren kan combineren in één werkstuk of in één stook.
Graag adviezen. Tjalda Wesseling.
1 antwoorden
-
Beste Tjalda
Een temeratuur verhoger of verlager heb ik nog nooit meegewerkt. Maar meerdere kleuren op een werkstuk kan door met de hoogste temeratuur beginnen dan stoken dan steeds een stap lager zo glazuur je het werkstuk stap voorstap in Succes Annemiek Eradus
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.