ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Oxyde
Hallo, ik wil een aantal verschillende oxydes gaan bestellen, maar wie weet welke ik kan gebruiken met mijn oven die tot 1200 graden kan stoken?
Heb eerder al eens aluminium oxyde gebruikt maar kreeg geen resultaat tot ik er achter kwam dat dit pas op een veel hogere temperatuur smelt.
Alvast bedankt voor evt. reacties
Marc
Heb eerder al eens aluminium oxyde gebruikt maar kreeg geen resultaat tot ik er achter kwam dat dit pas op een veel hogere temperatuur smelt.
Alvast bedankt voor evt. reacties
Marc
5 antwoorden
-
Hallo Marc
Wat wil je gaan doen?
Je werk inwassen met oxides en dan bakken?
Veel van de bruikbare oxides zijn nogal giftig en niet aan te raden.
ijzeroxide is het minst gevaarlijk als ik het goed heb maar ook daarbij raad ik een goed stofmasker en handschoenen aan bij het verwerken ervan.
Frans
-
Goede morgen Frans,
Ik wil inderdaad inwassen en een transparant er over.
Ik weet dat er veel oxydes giftig zijn, en wil daar ook op selecteren.
Handschoenen en masker gebruik ik bij alle glazuur werk.
marc -
Ik heb geleerd dat als je oxydes wil inwassen deze pas op 1150 graden gebakken niet meer afgeven.Zelf vind ik koper mooie resultaten geven in combinatie met rutiel .En verder veel proefjes doen i.v.m. de dikte want dat geeft ook andere resultaten.
-
Hallo Marc,
De oxides die goed werken kleurend werken zijn
koperoxide, ijzeroxide, cobaltoxide en mangaanoxide.
Dit kan ook al lager, bijvoorbeeld op 1040 graden.
IJzeroxide wordt hoe hoger je het stookt met een glazuurlaag wel weer voor een groot gedeelte weggestookt. Cobalt daarentegen wordt juist steeds sterker van kleur.
Mangaan kan onder sommige glazuren gaan "blazen".
Chroom kan denk ik ook wel maar behoorlijk giftig en kan in de oven andere werkstukken die er naast staan ook een klein beetje kleur geven. Nikkeloxide kleurt wel in glezuren, maar ook erg giftig. Ik weet niet hoe dit ingewassen werkt.
Buiten dat Aluminiumoxide niet uitsmelt bij 1200 graden, geeft het bij mijn weten ook geen kleur.
Succes
Jose
-
Nou ik kan aan de puzzle!!
in elk geval allemaal erg bedankt voor de reacties ik ben geholpen.
Gr. Marc
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.