ALGEMEEN > Techniek > vlekken na polijsten

Ik heb op aanraden van iemand een paar tegels gepolijst met een lepel. Mooi glad, dat wel, maar na de biscuit stook zie je licht paarse strepen/vlekken. Ik lees nu in oude forums dat dit helaas "normaal" is. Ik had dus beter met een ronde harde steen, b.v. een agaat, of met een prop huishoud folie kunnen polijsten, las ik . Weer wat geleerd.
Maar mijn vraag: als ik goed dekkende glazuur gebruik en op 1240 stook, zijn die vlekken dan onzichtbaar?
Wie heeft daar ervaring mee? Tjalda Wesseling

5 antwoorden

  • Een goed dekkende glazuur zou het kunnen laten verdwijnen, maar er is een kans dat de strepen ook dan nog zichtbaar zijn. Het betreft namelijk ijzerdeeltjes die een reactie kunnen geven met de glazuur.
    beantwoord
  • polijsten met een lepel laat altijd sporen na zelfs na het glazuren
    beantwoord
  • Ik kan nu vertellen dat de paarsachtige vlekken niet meer zichtbaar zijn onder twee lagen glazuur met o.a. koper. Maar onder tinglazuur zie je nog wel wat vage vlekjes. De ramp viel dus erg mee. Ik stookte op 1240.
    Ik zal mijn lepels alleen nog gebruiken om glazuurpoeder af te meten! Tjalda
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,

    Als je zo'n hechte band hebt met je lepel kan je die alsnog voor het polijsten gebruiken indien je er de matte plastic-folie omwikkeld dat aan de binnenkant zit van het inpakpapier van bij de slager. Tjok Dessauvage heeft daar goede ervaring mee.
    beantwoord
  • beste Lucien. Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels een voor mij ideaal polijst instrument ontdekt: een stenen eierlepeltje. Je kunt heerlijk je wijsvinger in het holle kommetje drukken, hebt houvast aan de steel.
    En voor gleufjes kun je het uiteinde van de steel gebruiken.
    Tjalda.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.