ALGEMEEN > Techniek > gebruik van was

Ik heb gelezen dat als je decoreert met slib ,je gebruik kan maken van was om gedeelten die je niet van slib wil voorzien af te dekken.
Nu wil ik graag weten of dit ook kan als je gebruik maakt van kant -en klaarglazuren van bv. veka.

1. kan je op delen van de klei was smeren, voordat je er glazuur op smeert, zodat een bepaald stuk ongeglazuurd blijft.
2. Kan je op een klei waar je al glazuur op heb gekwast (maar nog niet gebakken) was smeren?
3. Wat voor soort was moet je dan kopen?


was
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Jessie,

    Je hebt wat ik weet, twee soorten waxen. Latex en waxresist. Latex breng je aan op de gebakken scherf en kan je later weer verwijderen. Waxresist ook op de gebakken scherf en brand weg in de oven. Ruikt behoorlijk.
    Na het opbrengen kan je glazuren en die gedeeltes blijven dus ongeglazuurd.
    Je tweede vraag daar weet ik het antwoord niet op.
    Mijn voorkeur gaat naar latex, omdat je dat na het glazuren kan verwijderen en daardoor niet de stank van gesmolten rubber krijgt. Tip als je de kwast voor het gebruik in water met een beetje dreft doet is daarna de kwast weer goed schoon te krijgen.
    succes groetjes Jeltje
    beantwoord
  • dank je wel ! Nu heb ik op dit forum meer informatie over latex kunnen vinden, dus nu snap ik het. Fijn!

    jessie
    beantwoord
  • Hoi Jessie,

    Nog even een aanvulling op het vorige antwoord.
    Waxresist breng je zeer eenvoudig op, kwast is na gebruik gemakkelijk te reinigen en de wax is zeer lang houdbaar.
    Dit alles is zeer gemakkelijk als je slechts een deel van je werk wilt afdekken voor het glazuur.
    Wil je echter een deel afdekken en dit later van een andere kleur glazuur voorzien, dan is de waxresist niet geschikt, althans als je dit in 1 stook wilt doen, dan moet je iets hebben wat er na het glazuren afgehaald kan worden.
    Dat kan latex zijn, dat trek je er min of meer van af, maar dat kan net zo goed behangerstape zijn, of zelfs een stukje krant dat tijdelijk een deel van je werk heeft afgedekt.
    Een nadeel van latex is dat het beperkt houdbaar en inderdaad de moeilijkheid van het schoonmaken van de kwast.

    Overigens vind ik de stank van de waxresist wel meevallen, mits je maar in en goed geventileerde ruimte stookt, maar dat moet je immers altijd.

    Succes met alles,
    Hanneke

    beantwoord
  • Ha Hanneke, ik weet dat we dat probleem hadden met latex. Doe nu de latex in kleine glazen potjes, vul ze goed tot aan de rand, en gebruik een potje tot die leeg is en dan het volgende potje gebruiken. Gaat tot nu toe goed. Succes met al je proeven en boetseren, groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.