ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodglazuur gecombineerd met koper.
2 kalebassen gespoten met een loodhoudend oranje glazuur.
Bovenop de kalebassen een glazuur gespoten met koper.
Ik had dus op de bovenkant wat groen verwacht....
Na de raku stook, geen spoor van groen of eventueel koper.
Op een geel glazuur zonder lood en een electrische gladbrand heb ik wel groen.
Is hier de combinatie: lood-koper de oorzaak van dat de groene kleur nu niet aanwezig is?????
Ik ben benieuwd waar dat aan ligt....
Groetjes: Marrie.
Bovenop de kalebassen een glazuur gespoten met koper.
Ik had dus op de bovenkant wat groen verwacht....
Na de raku stook, geen spoor van groen of eventueel koper.
Op een geel glazuur zonder lood en een electrische gladbrand heb ik wel groen.
Is hier de combinatie: lood-koper de oorzaak van dat de groene kleur nu niet aanwezig is?????
Ik ben benieuwd waar dat aan ligt....
8 antwoorden
-
Er bestaan hele mooie lood/koper geelgroen tot groene glazuren Marrie.
Ik denk dat verdamping van het koper in samenwerking met die meestal(cadmium/seleen)oranje glazuur de oorzaak is.
Frans
-
Bedankt, Frans, voor je antwoord.
Deze combinatie van glazuren hoef ik voor dit te verwachten effect dus niet meer te gaan gebruiken.
Dan gaan we de volgende keer maar voor een ander glazuur!!
-
Als je een zinkloze basis glazuur hebt is chroomhoudende stain een mogelijkheid om een groen effect te krijgen Marrie.
het is bijna net zo sterk kleurend als cobalt.
Zink veranderd chroomgroen in bruin.
Frans -
Even een test.
-
Hallo Frans.
Zou graag even verder in willen gaan op het chroom.
Naar mijn mening heb ik een zinkloos basis-glazuur.
Een zoektocht leverde voor mij nieuwe vragen op.
Ik zou toch ook i.p.v. een chroomhoudende stain, chroomoxide in mijn basis-glazuur kunnen doen?
Kan ik dan met chroomoxide een groen, een goede hechting, smeltproces enz. verwachten bij een raku-stook tot 1000 graden?
Of is het zo dat chroom iets hoger gestookt moet worden, want ik heb ook informatie dat chroom tot 1040 graden zou moeten worden gestookt??
Ik denk eventueel aan een toevoeging chroomoxide van 0,25% aan eeen transparant glazuur. Zou dat voldoende zijn?
Voor een raku stook lijkt mij dat chroom een duidelijk beeld zou kunnen geven van de kleur omdat ik heb gelezen dat oxiderend of reducerend stoken niets uit maakt voor het chroom.
Natuurlijk nemen we de voorzorgsmaatregelen in acht!
Terugkomend op het oranje-loodhoudend glazuur: Mocht het chroom in combinatie met dit glazuur wél bruin worden, dan zou dat op deze werkstukken (kalebassen)
misschien wel eens heel mooi kunnen zijn...
Daarom lijkt het me leuk om hier mee te gaan experimenteren...
Groetjes Marrie. -
Gewoon proberen Marrie
Ik stelde een stain voor vanwege de giftigheid van chroomoxide.
met 1 % heb je al een behoorlijk donkergroen.
Ik heb geen ervaring met jouw temperatuur maar ik denk dat chroom in zo'n lage concentratie gewoon het door jou gewenste groen gaat opleveren.mits goed gemengd.
neem voor alle zekerheid een proefje
suc6 Frans -
Dag Marrie,
Mijn ervaring met chroomhoudende kleurpigmenten in een zinkglazuur is dat het erg vieze kleuren opleverde.
"vieze" is natuurlijk betrekkelijk, het is maar wat je mooi vind.
groetjes
Hans -
Zal eens proberen, Frans, de chroomoxide ligt er al een hele tijd, dus ik zou er eens iets mee moeten gaan doen.
In ieder geval, bedankt voor de informatie!
Hans: "Vieze" kleuren vind ik vast ook niet mooi.
Vieze kleuren behoren ook niet in een bloemstuk, waar de kalebassen voor zijn bedoeld.
Maar met een paar proefjes, die raku gestookt op zich zó klaar kunnen zijn, leer ik wel weer het één en ander en kom ik er misschien achter wat je met "vies" bedoeld..... :-)
Ik zal het zeker vooreerst nog niet op de kalebassen zetten, dat risico ga ik niet aan.
Bedankt voor de tip!
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.