ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kleurpigmenten.

Kan ik met kleurpigmenten vermengt met water, opgebracht op de biscuit een heldere matte kleur verwachten met een raku stook of is het beter de pigmenten door de klei te mengen.
Ik hoop dan op een resultaat bijvoorbeeld als kopermat, alle ongekleurde delen zwart te krijgen.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Groetjes: Marrie.
gevraagd

2 antwoorden

• Dag Marrie,

Kleurpigmenten vermengd met water zullen niet alle hechten aan de klei.
    Afhankelijk van de samenstelling van het kleurpigment zal de hechting redelijk tot slecht zijn.
    ( er zijn bv kleurpigmenten waar aluminium inzit, deze hechten dan helemaal niet)
    Beter is het om de kleurpigmenten met wat glazuur of fritte te mengen. De hechting zal dan beter zijn.
    Ik heb er geen ervaring mee maar ik verwacht dat een toevoeging van 5 - 10 % een goed resultaat zal geven.
    Eerst even wat proefjes maken dus of afwachten of je een reactie krijgt van iemand met ervaring.

groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans.

Bovenstaande vraag heb ik niet duidelijk neer gezet, geloof ik.
    Ik was ook van plan om 10% fritte te gaan gebruiken, zoals bij kopermat. (heb enige ervaring met kopermat)
    Kleurpigmenten gebruiken, met alleen water daar gaf je al voorbeelden van, Hans en het zal toch ook zo zijn dat de kleurpigmenten zonder gebruik van fritte immers niet meer zijn te zien, na een raku stook?
    Ik zou graag heldere matte kleuren zien na een raku stook maar het kan ook goed zijn dat oxide's als kleurstof het beter zouden kunnen doen??
    Ik ga zeker eerst wat kleine proefjes maken en verder inderdaad even afwachten.
    In ieder geval, tot zover: bedankt!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.