ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zwart engobe
Ik ben op zoek naar een recept van een echt goede zwarte engobe.
Heb al wat recepten gevonden en ga binnenkort een proefstook doen.
Of hier de ware zwarte bij zit weet ik nog niet, maar vraag mij ook af of iemand bij dit discussieforum een goede zwarte engobe heeft. Het werkstuk wordt bisquit gebakken op 960 graden en niet achteraf geglazuurd.
De engobe is dus het eindresultaat.
Ik hoop nog wat suggesties te krijgen.
Vast mijn dank.
Het beste resultaat zal ik uiteraard op het forum melden.
Groet,
Hanneke
Heb al wat recepten gevonden en ga binnenkort een proefstook doen.
Of hier de ware zwarte bij zit weet ik nog niet, maar vraag mij ook af of iemand bij dit discussieforum een goede zwarte engobe heeft. Het werkstuk wordt bisquit gebakken op 960 graden en niet achteraf geglazuurd.
De engobe is dus het eindresultaat.
Ik hoop nog wat suggesties te krijgen.
Vast mijn dank.
Het beste resultaat zal ik uiteraard op het forum melden.
Groet,
Hanneke
23 antwoorden
-
Voor een mooie zwarte engobe voeg ik aan witte kleipoeder toe:
2-3 % koperoxide
2-3 % ijzeroxide
2-3 % cobaltoxide
2 % mangaanoxide
Groet Yoka -
Hoi Yoka,
Bedankt! Dit is toch weer een ander recept dan ik al heb.
Ga het uit proberen.
Hanneke -
De samenstelling van deze engobe kan na het aanbrengen van een transparant glazuur gaan lopen wanneer je met kwast dit aan gaat brengen.
Met spuiten ging het goed.
Prema -
Wat is dan t beste om te doen,de engobe aanbrengen op de dag van het gemaakte werkstuk of 1 dag wachten tot het lederhard is?
Gr T -
Nou wat een toeval deze vraag.
Ik wil nl op korte termijn ook enkele proeven uitzetten om een mooie zwarte engobe te krijgen ,een antracietkleurige en wat heel moeilijk schijnt te zijn een rode engobe.
Mijn vraag is hierbij dus ook :
Wie heeft een engobe recept voor deze kleuren
zwart,antraciet en rood?
Groetjes Sonja Deckers -
Voor Tiff: de engobe altijd aanbrengen op leerharde werkstukken, maar werkstukken zijn in de regel niet na 1 dag al leerhard.
Als het werkstuk nog te nat is dan wordt het door de engobe die ook weer veel vocht bevat alleen maar slapper en kan het inzakken. -
Voor een mooie zwarte engobe voeg ik aan witte kleipoeder toe
20% standaart boraxfritte
5% loodbisilicaatfritte
15%tot 20% zwart pigment ik denk p 30
Deze engobe kan ook op een werk dat gebakken is op 1000°c en is echt kolenzwart mvg Dirk -
Hallo,
Zelf breng ik de engobe aan op een droog werkstuk.
De engobe heb ik vrij nat, zodat het vocht gewoon de scherf in kan trekken. 1-3 lagen, dun aanbrengen.
Blijft bij mij op het werk zitten ook na een bisquitbak.
Dirk,
Zelf heb ik slechte ervaring met een zwart pigment.
Toegevoegd aan witte kleipoeder 25% toegevoegd en de kleur blijft blauw/grijsachtig, maar niet zwart.
Heeft de fritte invloed op de kleur? En is de engobe nu na het bakken glimmend of dof?
Welk kleurpigment zwart gebruik jij?
Veel vragen, maar naar mijn idee hebben ze allemaal invloed op het resultaat.
Ik hoor het graag,
Hanneke -
hallo sonja,
Als je proeven wilt uitzetten is het verstandig om te weten welke grondstoffen wat doen in een glazuur, engobe enz. in samenwerking met jouw klei. Verdiepen in de materie en experimenteren zou ik zeggen. Een kant en klaar recept leert jou niet waar je uiteindelijk naar op zoek bent. Groet,
Marga -
hallo hanneke
je hebt een glazuur als je meer dan 50% smeltmiddel in je recept hebt en een engobe minder dan 50% dus dit recept is een engobe en mat uitzicht, de fritte dient enkel om een betere hechting te krijgen op de scherf.
Het pigment is P30 en als je 20% toevoegd aan je basis engobe heb je echt wel kolenzwart bij twijfel kan je eventueel nog wat oxides toevoegen mangaan koper en cobalt maar dat is echt niet nodig ik maak met dit pigment engobes oplopend van wit tot zwart oplopend met 2% pigment mvg Dirk
ikzal later eens een plaatje toevoegen als mijn camara terug ok is -
Hoi Dirk,
De engobe die ik maak, met enkel de kleipoeder, heeft een goede hechting, dus wat dat betreft hoeft van mij de fritte niet echt.
Wel ben ik benieuwd naar het zwart pigment P30.
Het zwart piment dat ik heb is van Silex, maar zoals ik al zei met 25% toevoeging niet zwart.
Van welke firma komt de P30?
Ik bak enkel bisquit, dus tot 960, dat kan bij deze engobe?
Hoor graag,
Hanneke -
Hallo Yoka,
Gister weer een proefstook gedaan met de zwarte engobe. Eén van de proefjes was jouw recept.
Was heel benieuwd, maar het resultaat is erg teleurstellend. Absoluut geen zwart!
Vreemd, de kleur is eigenlijk na de stook bijna niet veranderd, dus bleef paarsachtig.
Zou dat aan de temperatuur kunnen liggen? Zoals ik had gezegd stook ik bisquit tot 960.
Ook een soortgelijk recept, maar zonder het koper, gaf ongeveer hetzelfde resultaat.
Wat gaat er fout?
Groet,
Hanneke
-
Hoi Marga,
Je hebt gelijk dat je overal meer van moet weten en dat elk recept anders reageert afh.van baktemperatuur ,soort klei ed.Maar ik moet toch ergens beginnen ,hé
Ik ga me ook verder verdiepen in het hele glazuurgebeuren .Ik heb me ook al aangemeld voor een glazuurcursus.(Staat in maart gepland op het Kunstcollege/RICK te Weert mits er natuurlijk voldoende deelnemers zijn).
Hier in de omgeving ( Midden- Limburg) is er helaas wat dat betreft weinig aanbod.
Groetjes Sonja Deckers -
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar mijn eerste gedachte is dan......Wat zou er gebeuren als je een zwartbakkende klei neemt en daar de engobe mee maakt? Of zeg ik nu iets heel stoms.
-
Hoi Carol,
Dat lijkt inderdaad heel logisch. Het nadeel alleen is dat de zwartbakkende klei op een temperatuur van 960 niet zwart maar bruin is.
De toevoeging van de oxides geeft een donker bruine (overigens mooie) kleur, maar geen zwart.
Mogelijk wel boven de 960, dat weet ik niet.
Ik wil echter niet hoger bakken dan 960, omdat ik dan deze werken kan combineren met het gewone bisquit. Zou ik dat niet doen, duurt het te lang voor ik een oven vol heb en vanwege de rakustook die ik doe wil ik niet hoger bisquit bakken.
Groet,
Hanneke -
Daar heb je inderdaad een punt. Zwartbakkende klei wordt niet zwart op die temperatuur. (ik heb het zelfs op veel hogere temperaturen nog niet zwart gekregen) Maar zou het ook niet lukken wanneer je zwarte pigment toevoegt? Ipv oxydes? De basis is dan in ieder geval al donkerder dan met witte klei. Nogmaals..... ik heb er geen ervaring mee en ben een absolute leek op dit gebied.
-
Hoi Carol,
Wat lijkt het allemaal makkelijk!
Ja, met een zwartbakkende klei heb je inderdaad een basis die donkerder is dan witte klei, maar of dat de oplossing is?
Ik heb bij de zwartbakkende klei oxides gevoegd en gebakken, als steeds, op 960.
Een mooie donker bruine kleur is het resultaat, dus geen zwart.
En ook met zwart pigment wordt het geen zwarte engobe, ook dat heb ik inmiddels uitgeprobeerd.
Tja, mogelijk meer toevoegen dan 25%, maar of dat het is?
Volgens mij blijf je bij de zwartbakkende klei zitten met het feit dat de klei alleen zwart wordt als het hoog gestookt wordt.
Ik hoop op een ontknoping!
Hanneke -
het zwart pigment heet P4130 en is te verkrijgen bij Van Leemputten in Lier Belgie mvg Dirk
-
Dat er geen mooi zwart ontstaat komt voornamelijk door de temperatuur. 960 graden
Kliepoeder omsluit de kleurstoffen zodat de kleur niet naar buiten kan treden omdat de smelttemperatuur nog lang niet is bereikt.
Dirk zit op de goede weg door het toevoegen van fritten.
Op die manier verlaag je de smelttemperatuur behoorlijk.
Hoeveel zal met proeven geprobeerd moeten worden.
Frans
-
Hoi Frans,
Ik begrijp dat de frittes toch invloed hebben op het resultaat. De frittes smelten uit en hebben daardoor invloed?
Toch heb ik begrepen van Yoka dat zij een recept heeft gebruikt dat bij haar zwart geeft. (Bij mij dus een paarsachtige).
Als ik aan deze engobe fritte toevoeg, hab ik dan wel kans op een zwarte engobe?
Minder dan 50% heb ik begrepen, blijft een engobe.
De soort fritte heeft ook nog invloed?
Ik ga door met zoeken, tot er een zwarte engobe ontstaat.
Ik denk (te weten) dat er veel mensen op het forum hier benieuwd naar zijn, dus hoop ik op veel mede reacties!
Groet,
Hanneke -
Dirk,
Hoe hoog stook je dan?
Hanneke -
Hallo Hanneke,
Yoka zegt niet op welke temperatuur ze bakt.
Als je b.v. steengoedkleipoeder gebruikt en je voegt daar 10% aan kleurende oxides toe zoals in haar recept en je bakt dat op de steengoed temperatuur dan zal die 10% kleur oxides de smelttemp van die klei aardig omlaag brengen.
In dat geval zal dat voldoende zijn om een zwart te laten ontstaan.
zou je hetzelfde op 960 graden bakken dan heb je in elk geval meer smeltmiddel nodig om het zelfde effect te bereiken.
En voor 960 graden zijn er niet zoveel smeltmiddelen
dus is een fritte die op ongeveer 600 graden smelt een prima oplossing
Gebruik dan wel een kleipoeder met een zo laag mogelijk smeltpunt.
normaal aardewerkklei heeft een max temperatuur van 1100 graden .
Frans -
Hoi Frans,
Het smeltpunt van mijn kleipoeder weet ik niet. Dat zal ik navragen. De fritte die ik over het algemeen gebruik, 1233, heeft een smeltpunt van ongeveer 560, dus die zou ik kunnen gebruiken.
Ik ga hier mee aan de slag.
Alleen kan het wel even duren voor er resultaten te melden zijn op het forum, daar ik op dit moment jammer genoeg even niets te bakken heb.
Maar proeven ga ik zeker doen en mijn bevindingen zal ik melden op het forum.
In ieder geval bedankt tot zover met het mee denken.
Ik ga aan de slag!
Groet,
Hanneke
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.