ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe rood
Ik ben op zoek naar een recept van een rode engobe.
Groetjes Sonja Deckers
Groetjes Sonja Deckers
8 antwoorden
-
Hallo Sonja,
Je kunt van dezelfde klei als waarmee je een werkstuk maakt ook een engobe maken,past goed bij elkaar.Je maakt een papje en zeeft eventuele chamotte eruit.
Ook kun je kleipoeder los kopen al vanaf een kilo.Voor de kleur koop je een bodystain of pigment.
Rob
http://www.reliefs.nl -
Beste mensen,
bedankt voor de al gegeven tips maar ... ik zoek meer de ingrediënten om de kleur rood te krijgen.
Mijn werkstuk is van een witbakkende grove chamotte gemaakt.
Ik wacht toch een beetje met spanning reacties af,mijn werkstuk is klaar en ik zou graag wat proeven willen uitzetten.
Groetjes Sonja
Bericht van Rob Hendriks d.d. 12-12-2007 om 04:51:
Sonja, het lijkt me toch dat je rode pigmenten nodig hebt, soms lukt het ook met glaze stains en onderglazuren gemengd met kleipoeder. Wat je ook eens kan proberen is een rode engobe in combinatie met een werkstuk van rode of zwarte klei.
Rob, http://www.reliefs.nl
-
Hallo Sonja.
Zelf maak ik een rode engobe door het zeven van mijn klei, dezelfde soort klei dan waar het werkstuk van is gemaakt.Door toevoeging van een rode ijzeroxide krijg ik een rode engobe.
De toevoeging van de rode ijzeroxide geeft al tijdens het maken van de engobe, een vrij duidelijk beeld, van wat de kleur gaat worden ..
Marrie.
-
Hoi Marrie,
ik ga morgen een proef uitzetten,ben benieuwd hoe de kleur dan uitvalt omdat ik van anderen te horen krijg dat het heel moeilijk is om een rood te verkrijgen.Meestal schijnt het een steenrood te worden en ik zoek toch een mooi vuriger rood om te zo te zeggen.
Even een vraagje op welke temperatuur stook je ?
Groetjes en alvast bedankt
Sonja Deckers -
Rob ,
natuurlijk zet ik ook proeven uit met pigmenten en een onderglazuur .
Ik laat wel weten hoe de resultaten zijn geworden
Bedankt alvast,
Sonja -
Hallo Sonja.
Van een ijzeroxide mag je inderdaad een steenrood verwachten.
Gaat jou interesse uit naar een wat vuriger rood, dan denk ik dat je beter de raad van Rob met je mee kan nemen...
Met de rode ijzeroxide betrof het tot nu toe een raku stook. 1000 graden dus.
Succes met de proefjes, we horen graag de uitslag!
Marrie. -
De berichten over het zelf maken en zeven van engobe zijn in een apart onderwerp (Engobe maken en zeven) ondergebracht.
-
Hallo Sonja
Als het niet persé een engobe moet zijn is er ook de mogelijkheid om een rode kleurstof met een paar (5 tot 10 procent, testen i.v.m. veegvastheid) nepheline syenite te mengen en dan op melkdikte brengen met water.
gebruik een zweefmiddel of plakmiddel voor een betere verwerking.
voor lage temperaturen gebruik je een standaard fritte hoeveelheid door middel van proefjes vaststellen.
Dan met een kwast,spons of spuit aanbrengen.
Frans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.