ALGEMEEN > Stoken > Afkoelen oven

Na het openen van mijn oven die niet tot de nok gevuld was (dit is toch ook van invloed op het opstoken en afkoelen) vond ik een en ander met scheuren en lagen er deksels in stukken op de ovenplaat. De randen waren scherp. Mijn idee is, na veel gepieker en gelees, dat dit te maken zou kunnen hebben met het afkoelen. In een van de berichten las ik dat, Frans Boot, aangaf van hij tussen de 900 en 500 graden gematigd afkoelt, dit om koelscheuren te voorkomen. Maar hoe langzaam is langzaam. Graag zou ik ook eens een artikel in klei zien over factoren waar je zo rekening mee moet, of kan houden, bij het bepalen van een stookcurve. Dus bij opstoken en afkoelen. Wat is normaal onder welke omstandigheden en wat afwijkend? Ik begrijp dat er geen pasklare stookcurve is, maar een artikel hierover zou interessant zijn. Afkoelen is volgens mij toch minstens zo belangrijk als opstoken.
Met vriendelijke groet Marianne de Korte
gevraagd

13 antwoorden

  • Marianne,
    Biscuit of glazuurstook? Electrisch, gas, hout? Hoe sluit je hem af? Hoe wil je trouwens gematigd afkoelen? Mijn idee: gewoon de oven afsluiten en op natuurlijke wijze laten afkoelen. Niets aan doen tot 200 graden. Dan beetje openen en bij 100 graden helemaal open.
    beantwoord
  • Hallo Marrianne.
    Dat scheuren van de klei heeft met de kwartssprong te maken.Deze vind vrij plotseling plaats op573C.Alpha- béta-kwartsinversie word het ook genoemd.Het is een vrij abrubte omkeerbare verandering in de structuur van deklei Bij het opstoken gaat alpha-kwarts over in beta-kwarts.Bij het afkoelen keert het proces weer om.Beiden op 573C.Er word vaak gedaan of afkoelen vanzelf altijd goed gaat maar het kan bij een matig gevulde oven problemen opleveren.Het gaat soms net wat te snel..Ook zijn bijv tegels of borden er gevoelig voor
    Ik stook het traject 500C-650C in twee uur op,dus rustig om de "kaap"573C heen.Zonodig koel ik van650C tot 500C weer in twee uur af.De rest gaat weer vanzelf.
    Dit opstoken-afkoelen doe ik met behulp van een stookcomputer.Ik weet natuurlijk niet of jij die hebt ?
    Zoniet dan moet het zonodig met de hand gebeuren.
    Je pyrometer in de gaten houden en op de klok kijken al doende vind je dan de juiste instelling van je ovenbedieningWat voor bediening is het ?Heb je deze instelling eenmaal uitgevonden dan heb je er niet veel omkijken meer naar bij volgende keren.Het is even een hoop gegoochel en kost wat tijd.Verstandig is ook om tijdens het eerste afkoelexperiment een grafiek bij te houden.Dat maakt het proces visueel en begrijpelijker.
    Langzaam afkoelen kun je in dit geval ook door de oven te laten koelen tot650C en dan door gecontroleerd aan-uit zetten langzaam naar beneden te laten lopen tot 500C
    Evt kort je het traject wat in.
    Ik hoop dat je wat hebt aan dit hele verhaal.
    Groet,Lambert

    beantwoord
  • Marriane, op zoek gaan naar een kleisoort met minder vrije kwarts en het probleem is van de baan. Bij rakustook koel ik schalen van 70 cm diam. zéér snel af zonder één barstje.
    beantwoord
  • Blijkbaar maakt men zich zorgen omtrent het fenomeen ' de kwartssprong'. Dit is zoals hier al heel kundig is uitgelegd het herschikken van element silicium en gaat uitzetten op een zekere temperatuur. Glas bestaat grotendeels uit silicium ( kwarts ) en is daarom gevoelig voor een te snelle en onregelmatige temperatuursprong. Elektrische kookplaten bestaan ook grotendeels uit kwarts en toch barsten die niet. Waarom ? Deze glasplaat bestaat grofweg genomen uit de helft silicium en de helft zirkoon. Op het ogenblijk dat het silicium gaat uitzetten, gaat zirkoon krimpen. Het ene element neutraliseert het andere. Men zou dus een deel zirkoon aan de klei kunnen toevoegen ( wat in industriele toepassingen ook gedaan wordt ), maar dat is een dure oplossing. Men kan er in de eerste plaats voor zorgen dat er zo weinig mogelijk vrije kwarts in de klei aanwezig is ( zilverzand vermijden ) en een klei kiezen die elastisch genoeg is om deze uitzetting van silicium kan opvangen. Aluminium is hiervoor het best en goedkoopst alternatief voor. Men kan ook bij je oven gaan zitten en zorgen dat deze zeer langzaam opwarmt en afkoelt op dit kritiek punt, maar dat is symptoombestrijding in plaats van ziektebestrijding.
    beantwoord
  • Lucien Er bestaat een verschil tussen elementen en stoffen,Wat ik bedoel is dat Si(Silicium) een element is(atoom) en SiO2(SilIcium-oxide) een stof.(molecuul)
    Deze stof(molecuul) is in staat tot "netwerkvorming" wat in en bij juiste temperaturen en verhoudingen met andere complexe oxides(mineralen) tot glas leidt.
    Glazuur (of glas) is geen samenstelling van elementen maar van oxides van deze elementen volgens mij..
    En die kwartssprong blijft altijd een moeilijk verhaal..
    Pas je je ovenstook aan ? of je klei je glazuur etc.
    Het blijft altijd de vraag waar je je het voor jezelf als keramist het lekkerst bij voelt.Ik mag graag in het "vuur" van de oven staren daar mee te spelen.Voor anderen is het interressanter om hun materialen te manipuleren,Het maakt niet uit.Als we maar schoonheid
    "bakken"
    Groet,Lambert
    beantwoord
  • Beste Lambert,
    Ik heb de lezers op dit forum een cursus scheikunde voor glazuren willen besparen en toch de kern van de zaak duidelijk trachten te maken. U had mij deze toelichting betreft basiskennis scheikunde kunnen besparen, en ook het overige van uw posting. Blijkbaar is het voor u nog een vraag de kip of het ei, maar voor de lezers niet meer, gezien ik het antwoord reeds in vorige posting gegeven heb. Gaat u maar lekker voor het vuur zitten in deze kille dagen. Ook groet, Lucien
    beantwoord
  • Lucién, laten we het niet "persoonlijk" maken !Dit "geruzie" hoort niet thuis tussen vakmensen en ook niet op dit forum denk ik..
    Gemeende dank voor alle adviezen die je iedereen en mij ook gegeven hebt op dit forum(koperroodverhaal bijv...) Maar een forum is wel om te mogen spreken...
    En dat kip -ei-verhaal Dat laat ik maar !!
    In eerlijk gemeend respect voor jou en je vakmansSchap
    Lambert
    beantwoord
  • Lambert, ik beschouw dit niet als "geruzie", maar enkel geven van correcte informatie. Als u zo nodig daar nog een opmerking over maakt die helemaal niks ter zake doet is dat voor uw rekening.
    beantwoord
  • Jongens, jongens lief zijn voor elkaar!!
    Dat er zo'n toestand kan ontstaan door een vraag die ik nota bene in 2007 stelde!!!!
    Groeten Marianne
    beantwoord
  • Ja Marrianne je hebt gelijk !! Dank je voor het begrijpende (lieve) ingrijpen. Ik zal weer lief zijn. Excuzes voor dit uit de hand gelopen'(jongens-jongens)gedoe.. Groetjes,Lambert
    beantwoord
  • Goed zo Lambert, aan de excuses herken je de heer!
    Trouwens ik vond je relaas van 26-8 meen ik heel erg duidelijk, nog veel dank hiervoor.
    Groeten Marianne
    beantwoord
  • Hoi Marrianne.
    Graag gedaan en hartelijk dank voor je bericht.
    Aan de manieren herkent men de Dame..
    Groetjes Lambert
    beantwoord
  • Daar ik een groentje ben, wat betreft zelf stoken, heb ik heel veel geleerd uit deze discussie.
    sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.