ALGEMEEN > Stoken > Hout, zout en regels

Zo lang als ik al houtovens stook, heb ik mij eigenlijk nooit verdiept in de (gemeentelijke) regels die hiervoor mogelijk bestaan. Hier in de NOP moet je al een ontheffing aanvragen om je eigen snoeihout te mogen opstoken. Op zich niet zo'n probleem omdat het stoken praktisch rookloos is en niemand het dus ziet. De buren vinden het geen probleem. Maar na een paar keer zoutglazuren in de houtoven zie ik soms tijdens het zouten een fraaie baan met stoom/rook uit de schoorsteen door de tuin over de weg verdwijnen die, afhankelijk van het weer, nogal mistig kan zijn. Dat gaat dus zeker opvallen. Heeft iemand ervaring met regelgeving rond hout- en zoutstoken? Vanwege het ontwijkende chloor ben ik het zout al aan het vervangen door gewone soda of 'baking soda' omdat daar alleen CO2 vrijkomt. Maar ik ben toch benieuwd of dit al eens is uitgezocht.
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Bert

    Er schijnt wat chloor vrij te komen. In Engeland is dat uitgebreid uitgezocht, maar dat is heel gering. Er werd zelfs beweerd dat er bij biscuit stoken veel meer verontreiniging vrijkomt. Soda is altijd beter en heeft hetzelfde resultaat. In de polder lijkt me dat geen probleem, want deze zomer vlogen de vliegtuigjes met gif elke dag.

    Geo
    beantwoord
  • Dag Bert,

    Ooit heb ik eens gepraat met een keramiste hier uit Groningen, en ik meen mij te kunnen herinneren dat zij heeft gezegd dat stoken met een hout- of gasoven helemaal niet meer mag in Nederland vanwege brandgevaar. Er schijnen nogal wat ateliers van keramisten in vlammen te zijn opgegaan. Zoutglazuren lijkt me zowiezo risicovol vanwege het chloor, maar dat vind je zelf ook al. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat zoiets mag. Ik hoop natuurlijk voor je dat het wel kan allemaal.

    Ik weet dus helaas niet wat de officiele regelgeving is, maar dit is wat ik van een ervaren keramiste heb gehoord. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Bert.
    Ik vond dit wel een interessant onderwerp en ben eens op zoek gegaan op internet.
    Daar wordt beschreven dat een paasvuur,kampvuur en verbranding groenafval, aangevraagd moet worden.
    Dat brengt natuurlijk kosten met zich mee.
    Ik heb een aantal gemeentes bekeken en de kosten verschillen nogal... Prijzen als € 19.90 en € 21.60 en ééntje spant de kroon met € 60,-.!!!!!
    Alleen al het in behandeling nemen kost € 6.50.
    Sommige gemeentes willen dat je het gebeuren 3 maanden van te voren aanvraagt.
    Je zou even op GOOGLE kunnen kijken en dan betreffende je eigen gemeente.

    Marrie.
    beantwoord
  • Eerst Flora gerust stellen: er is een aantal prof. pottenbakkers met houtovens, dat is helemaal legaal. Persoonlijk ken ik slechts voorbeelden van pottenbakkers die brand hebben gehad door een electrische oven! Te veel vertrouwd op de automaat...
    Marrie, inderdaad die kosten lopen nogal uiteen. Maar waarom zou iemand die regelmatig raku stookt, veel reduceert (rook e.d.) dat zomaar mogen en ik in mijn rookloze oven niet mogen stoken? Ik weet gewoon niet waar de grens ligt. Ik denk eigenlijk dat zolang niemand klaagt er (hopelijk) niets aan de hand is.
    Geo, inderdaad er komt een beetje chloor vrij, maar alle beetjes helpen nietwaar? Dus als het met soda ook kan... Het nadeel van soda is wel dat het minder goed verdampt en verspreid over de oven.
    beantwoord
  • Dit heeft betrekking op open vuur . Daar valt stoken in een houoven volgens mij niet onder.
    beantwoord
  • Dag Bert,

    Dan was het misschien alleen in de provincie Groningen dat het niet meer mocht. Maar zoals ik al zei, ik weet het niet zeker. In ieder geval wel fijn dat er genoeg mogelijkheden zijn voor je.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • In de gemeente waar ik woon, (vallend onder 't Gooi) mag je openhaard stoken/vuurkoven stoken etc. mits je buren er niet over klagen.
    Dat is lastig, maar nu de koudere periode aanbreekt, denk ik dat niemand een probleem heeft met een stook van mij.
    Ook van de zomer heb ik geen problemen gehad, maar ik heb wel rekening gehouden met de Niet momenten om te stoken (Dus Niet met Mooie Dagen).
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik denk dat de opmerking van Jan de Graaf duidelijk is. Het is geen open vuur. Vanuit de kop van Overijssel waar de lucht zwanger is van de rook van de rietsnijders, wens ik jullie allemaal een goede jaarwisseling. En wat is nou mooier dan vuur (rook) en keramiek zo uit het vuur.

    Groet, Geo
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.