ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Kleien op school

Ik wil graag op school met mijn klas gaan kleien. Op school hebben we hiervoor rivierklei. Moet ik de werkstukken van de kinderen in de oven doen of droogt het in de lucht? Kan ik er met glazuur over heen?
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Karin,

    Ik zou de werkstukken niet te groot maken,en ze dan een week laten drogen.Daarna bak je ze in de oven op 900 C zonder ze te glazuren.Test het zelf eerst uit.

    Je kunt ook klei kopen die niet zo breekbaar is,ongebakken,en die aan de lucht droogt.Deze klei is wel duurder.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Dag Karin,

    Echte klei moet gebakken worden.
    Een gedroogd werkstuk is namelijk erg kwetsbaar.
    Fimo en Das zijn zelfhardende boetseermassa's, maar zijn geen klei zoals in de natuur gedolven wordt.

    Als je werkstukken wilt gaan bakken, in een keramiekoven, dan moet je geen rivierklei gebruiken.
    De bakeigenschappen van deze klei zijn niet zo goed, dus loop je veel kans op breuk en scheuren tijdens het bakproces.
    Deze klei wordt veel gebruikt door beeldhouwers, maar wordt dan niet gebakken.
    Een klei met fijne chammotte zoals de K 123 van WBB Vingerling of van Creaton de 264 zijn heel geschikt om mee te boetseren en te bakken.
    Als je grotere formaten maakt kan je beter een groffe chammotte gebruiken.
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Uit eigen ervaring met kinderen en klei:
    - kies eenvoudige opdrachten, dieren, potten en vazen en bakken en dat soort dingen
    - maak bij voorkeur werkstukken uit 1 stuk klei
    - let er op dat kinderen niet teveel in details gaan werken en niet te veel kleine onderdelen maken
    - klei plakt niet aan elkaar zoals je zou willen, losse onderdelen moeten goed met elkaar verbonden worden om te voorkomen dat ze tijdens het bakken weer uit elkaar vallen
    - dit kan je doen met een beetje krassen op de raakvlakken en wat slib (klei met veel water)
    - neem geen grove chamotte, de kinderen blijven maar wrijven om die steentjes weg te krijgen en concentreren zich niet op te maken beeld
    - laat de werkstukken minstens twee weken drogen voor de zekerheid
    - stukken die meer dan 5 cm. doorsnee zijn, moeten worden uitgehold om scheuren te voorkomen
    - neem geen rivierklei vanwege de vorige beschrijving, daar sluit ik me geheel bij aan, voorkom teleurstelling
    - als je wilt glazuren met kleuren neem dan een witbakkende klei, dan zie je meer kleur
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.