ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Beginnersvragen

ik heb een oude veka oven en ben nu op zoek naar een temperatuurmeter en evt boeken (zie mijn biscuitje 26-09-2006) waarin ik kan lezen hoe ik voor het eerst mijn klei kan gaan bakken.
Ik weet bijv niet hoe dit alles werkt hoe hoog de temperatuur moet zijn hoe lang een voorwerp er in moet etc. een beginnersboek bijv. Daarnaast wil ik gaan glazuren en wil daar ook graag de weetjes van hoeveel graden hoe lang etc.
Wie kan me hierbij raden en wie heeft er zo een thermometer om voor in de oven te steken zodat ik kan aflezen hoe warm het in de oven is.
Misschien zijn er ook websites over mijn hele verhaal!! Alle info is welkom

Groetjes Hanneke
gevraagd

1 antwoorden

  • Hallo Hanneke,

    Als je bij veka de catalogus aanvraagd heb je gelijk al heel veel informatie omdat vaak bij de artikelen een kleine beschrijving staat.Keramikos verkoopt veel boeken en heeft ook een uitgebreide catalogus.

    In het algemeen;
    Zorg dat je werk goed droog is en begin met klein werk met chammotte,bak de eerste keer rond de 1020 en bak langzaam tot aan het begin van de zichtbare gloed (rond de 600).
    Na de eerste stook is het makkelijk om een kwastglazuur aan te brengen in een paar lagen.Dan de tweede stook tussen de 1020-1080.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.