ALGEMEEN > Klei - algemeen > papierklei zelfmaken

Heeft iemand ervaring in het gebruik van papierklei/papierslip? Waar ik benieuwd naar ben is wat de nadelen zijn hiervan behalve de rookontwikkeling? Maakt het werkstukken werkelijk zoveel steviger? Hoe fijn moet het papier zijn wanneer je dit gaat mengen, en veranderd het iets aan het aangezicht van het werkstuk?
hartelijke groet, marion.

8 antwoorden

  • lsv.ceramics.org/.../wa.exe

    Probeer deze URL eens dan ben je in de archieven van clayart afdeling paperclay.
    Veel wetenswaardigheden op dat gebied.
    Trouwens voor veel andere onderwerpen op pottenbakkers gebied.
    Er is ook de mogelijkheid om erbij te gaan dan krijg je elke dag zo'n 100 e-mals ik zelf kijk liever in de archieven.
    Ben eind vorig jaar even bezig geweest met paperclay maar dat staat nu even op een laag pitje want er moeten weer nieuwe kleuren komen.
    Het was wel leuk om te doen wel veel werk.
    Papier eerst versnipperen, goed nat maken en na 24 uur verpulveren in een blender weer laten drogen en dan 5% door je klei mengen.
    Ik heb gietklei gemaakt het het papier er doorheen in een vorm gegoten en gedroogd en gebakken. Kleur was iets anders dan normaal en de klei was niet meer waterdicht.
    Het restje in laten drogen en er een vaasje van gemaakt.Het voelde heel vreemd aan en het liep bijna door de vingers .2 stukken aanelkaar gegarneerd toen de klei al droog was maar dit mislukte terwijl dat een voordeel van deze klei zou zijn.
    Nog veel te doen dus.
    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Paperclay is alleen maar steviger in ongebakken toestand. Gebakken is het juist iets brozer omdat er in de plaats van het papier natuurlijk lucht zit. Tijdens de beginstook veel rook, tot al het papier is verbrand.
    Groetjes, Gabi
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoord, ik denk dat het fenomeen paperclay nog even laat rusten voor een later moment.
    Frans, succes met het vervaardigen van nieuwe kleuren! Een van de leukste dingen om te doen vind ik, ook hierin valt nog zoveel te ontdekken pfff maar wel heerlijk allemaal.
    Hartelijke groet, Marion
    beantwoord
  • Hallo, Met papierklei heb ik al positieve resultaten behaald, maar op dit ogenblik ben ik bezig te experimenteren met papier-gietklei. Welk recept zou ik hiervoor best gebruiken?
    Alvast bedankt, Maria
    beantwoord
  • Broden klei die bevroren zijn geweest kun je gewoon gebruiken, Goed het vocht eruit kneden, dat is het enige!!!!!!!!!
    beantwoord
  • Hoi, marion.
    Ik heb grove chamotte klei gemengd met wat papiervezels, ging prima, ook uitgeprobeerd om op gedroogde klei weer ver te bouwen, wel een beetje krimp verschil te zien.
    Hanneke
    beantwoord
  • halloo marion,
    bekijk de website van www.tijssenkeramiek.nl en van daaruit naar hun paperclaysite is www.papierklei.nl daar vind je goede recepten. is te bestellen .groetjes lian
    beantwoord
  • Hallo Allemaal,
    Jullie praten nu constant over het zelf maken van papierklei, Ik heb zelf afgelopen jaar een kant en klaar brood papier klei gekocht bij Robbelien.
    Het ging mij ook in eerste instantie voor een expiriment en daardoor had ik geen zin in de hele heisa rond t maken. Het werkte prima maar gaf voor mij te weinig voordelen en doordat het kant en klaar was heeft het ondervinden hiervan weinig moeite gekost. Succes,Groeten Marc
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.