ALGEMEEN > Klei - algemeen > buitenklei

Hallo
Ik ben op zoek naar klei die ook bij vorst buiten kan blijven.Denk aan een tuinbeeld.Welke stooktemperatuur moet ik aanhouden.Groet Joke
gevraagd

3 antwoorden

  • Elke vorm waar water in blijft staan vriest stuk. De kracht van het ijs is enorm groot.
    Elke klei die zo hoog gestookt is dat deze is dichtgesinterd en daardoor niet meer poreus is (max wateropname 2%)zal niet stukvriezen.
    Aardewerkklei is dus niet echt geschikt daarvoor omdat het sintertraject kort is en je erg snel blazen en vervorming (zelf smelten van de klei) krijgt.
    Steengoed is dus een ideaal materiaal om te gebruiken voor buitenkeramiek. Afhankelijk van de soort klei afstoken tussen 1240 en 1280 celsius.
    De potten die wij maken prepareren wij als volgt.
    Iets van de grond zetten. Ruim gat in de bodem, onderin een laag scherven of puin, daaroverheen worteldoek en de binnenzijde van de pot bekleed met noppenfolie, dan de aarde erin.
    Op deze manier heb je een goede afwatering en mocht onverhoopt de aarde erg vochtig zijn dan is de noppenfolie een buffer die de uitzetting opvangt.
    Veel succes.
    beantwoord
  • Zelf stook ik niet hoger dan 1180 c. Veel kleuren blijven helderder en het werk is wel voldoende hard. Begreep dat ze bij struktuur 68 in Den Haag ook niet hoger gaan en zelfs slechte ervaringen hebben met helemaal dichtgesinterde beelden. Wel oppassen met je ondergrond maar dat geldt ook voor steengoed.
    Succes
    beantwoord
  • Hallo Joke,

    Aansluitend op de al gegeven antwoorden kan ik je ook melden dat Keramikos in Haarlem speciale vorstbestendige klei verkoopt.

    Succes,

    Karin Groot
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.