ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > pigment
Ik heb bij Keramikos een groen pigment (Cr Al) gekocht om engobe in te kleuren. Ik wil hier een decoratie mee aanbrengen op een ovenschaal. Daaroverheen komt een transparant loodvrij glazuur. Kan iemand mij vertellen of ik deze kleurstof veilig kan gebruiken op gebruiksaardewerk?
5 antwoorden
-
Dag Willemijn
In de catalogus van Keramikos staat bij grondstoffen vermeld of ze wel of niet giftig zijn .
ook staat het meestal wel op het potje of het geschikt is voor gebruiksgoed .
succes -
Hallo Anne,
ik heb zelf geen catalogus van Keramikos maar daar kan ik wel aankomen natuurlijk. Op het zakje staat niet expliciet of het al dan niet geschikt is voor gebruiksgoed. Ik ga het zeker nakijken in de catalogus als ik die heb, dan maar even wachten met mijn decoratie. Hartelijk bedankt voor je reactie. -
Hallo Willemijn,
Als je een goed uitgesmolten glazuur eroverheen zet is dit geen probleem. Volgens mij geeft alleeen koper in combinatie met loodhoudend glazuur een probeleem.
Voor de stook zijn wel alle chroomverbindingen giftig. -
Allereerst, op de site van Keramikos kun je de catolgus online bekijken.
Het pigment wat je gekocht hebt bestaat uit aluminium en chroom. Chroom is een giftige stof en ook al kun je er een glazuurlaag over aanbrengen, ik zou ermee oppassen. Wat als je een glazuur hebt dat craqueleert en dit niet op het eerst gezicht ziet?
-
Jose en Marion,
Allebei bedankt voor jullie tips, ik kan die goed gebruiken want ik ben een leek op het gebied van glazuren, pigmenten enz. Een ding is me duidelijk geworden, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met dat spul. Nogmaals, bedankt hoor.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.