ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kwastglazuur
hallo mensen.Ik wil graag zelf kwast glazuren maken.Mijn vraag is of ik nu tylose(bindmiddel) of een stelmiddel (peptapon/ZS) moet gebruiken of beide.In de catalogus van Keramikos staat tylose vermeld maar ik hoor ook weer dat het goed is om een stelmiddel te gebruiken.Ik heb al een paar proeven gedaan met 7%tylose.Het resultaat was niet altijd even bevredigend.
Groetjes Anka
Groetjes Anka
5 antwoorden
-
Hallo Anka,
Ik maak zelf ook kwastglazuren en gebruik daarvoor optapix.Werkt prima ook op een ondergrond die niet meer 'zuigt' zoals een gebakken glazuur.
Rob
http://www.reliefs.nl -
Hallo Rob
Hartelijk bedankt voor je reaktie.Sorry dat ik nu pas reageer,ik had het even een beetje druk,druk druk.Kun je mij ook vertellen of optapix een stelmiddel is of een bindmiddel of net weer iets anders.Daarnaast zou ik graag willen weten hoeveel procent je gebruikt om het goed kwastbaar te maken.
Groet Anka -
Optapix is een hulpstof voor glazuuraanmaak.
In kleine hoeveelheden toegevoegd( 0,3 tot 1,2% )verhoogt het de viscositeit en verbeterd het de suspensie.Het werkt sterk lijmend.
Voor kwastglazuren meng ik eerst wat optapix,b.v. ongeveer 10 gram, in een leeg groentepotje met water.Goed schudden en een tijdje laten staan en het ziet eruit als vloeibare lijm.Dan er wat van toevoegen aan glazuur poeder ,mengen en je hebt kwastglazuur.
Rob -
Bedankt voor al je informatie,Rob zo kan ik weer verder gaan met mijn keramiek.
Groet Anka -
Wellicht werkt het volgende recept beter:
7.5 gram Optapix (DH108C)
7.5 gr Bentone (let op, dit is iets anders dan Bentoniet !)
7.5 gr PC67 (is een defloculant, vloeistof)
1 ltr water.
Men eerst PC67 met het water en stort daarin de Bentone en Optapix. Het duurt een paar dagen voor dit een viskeuze vloeistof is geworden. Eventueel wat roeren. Vooral Optapix is een lastig goedje
Ik gebruik dit als kwastglazuur, zowel bij Frittes als bij glazuren uit grondstogffen en zelf bij Botz en TC glazuren alks ze te dik zijn.
Succes
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.