ALGEMEEN > Techniek > hoe kleiplaten verbinden?

Als ik twee of meer kleiplaten, haaks opelkaar wil vastmaken, is het dan nodig om ook aan de buitenkant van de platen (bij de naad) een rolletje klei te bevestigen?
Zoja, haal je dan op deze buitennaad, eerst een gleufje klei weg, om zodoende een mooie strakke kant te behouden?
Wie weet hiervoor de beste methode?
Alvast bedankt,
Willy

5 antwoorden

  • Hoi Willy,

    Ik werk heel veel met plakken klei en doe het niet aan de buitenkant. Wat ik doe, is de platen aan beide plakzijden goed inkrassen (een kleine staalborstel is hier ideaal voor) en redelijk dik insmeren met dikke slib (yoghurtdik). Dan druk ik beide kanten op elkaar zodat het restant slib alle naadjes opvult. Dan is het nog een kwestie van heel goed strijken met een lomertje (ik gebruik een metalen). Soms moet je hier of daar iets opvullen maar dat is dan nog peanuts. Succes

    Iris
    beantwoord
  • Bedankt Iris,
    Ik ga het opnieuw proberen, want doordat ik ook nog aan de buitenkant een extra rolletje heb geplakt, ben ik nu de mooie scherpe kanten van mijn vierkanten kwijt.
    Groetjes, Willy
    beantwoord
  • Een goede tip om de kanten terug mooi recht te krijgen:
    Neem een lat en leg die op de kant van je werk te o de rand gelijk komt en schraap SCHUIN!!! naar beneden van te lat weg of naar de lat toe met een metalen lomer. Wissel regelmatig van richting zoals je zou arceren. Schraap je met je lomer haaks dan neem je klei weg, schraap je met je lomer bijna tegen het werk aangeplakt, dan zet je klei bij.

    Vervolgens leg je de lat op de andere kant van de ribbe en doe je hetzelfde. Let wel, schuin schrapen is belangrijk want anders behoud je de oneffenheden.

    succes, evelien
    beantwoord
  • Heb op les geleerd de plaatsen schuin weg te snijden, zeg maar in verstek zoals met een schilderijlijst. Aan de binnenzijde wel een rolletje en inderdaad inkrassen/opruwen en royaal slib gebruiken zodat er geen lucht tussen kan blijven zitten. Werkt goed en zeker de buitenzijde is erg mooi.
    Veel succes

    mvg
    Simonne
    beantwoord
  • Iedereen bedankt voor de adviezen.
    Het verstek maken is prima gegaan!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.