ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku opnieuw glazuren

Ik heb goede ervaring met het opnieuw glazuren van 'mislukt"werk: eerst verwarmen tot 200 graden, dan 2 à 3 nieuwe lagen glazuur. Stoken op dezelfde temperatuur als eerst. Wie weet of dit ook met Raku gestookt werk kan? En zo ja, dan wrsl. op 1000 graden? Graag reakties. Tjalda.
gevraagd

5 antwoorden

  • ben erg benieuwd naar de reakties.........lijkt me sterk dat het kan, het is nl. een heel ander stookproces......
    wachten af...........
    groetjes
    beantwoord
  • Hallo Tjalda.

    Ik weet niet precies wat je bedoeld met "mislukt"werk maar je kunt bij een raku stook ook dingen 2 keer stoken. Mijn ervaring daarmee is: het risico op breuk is de tweede keer groter.

    De kwetsbaarheid van je werkstuk hangt ook nogal van de vorm af.
    Of je het nogmaals kunt glazuren hangt weer van je glazuur af én van je verwachtingen.
    Sommige glazuren kun je wel 5 keer opbrengen, zonder dat je een "loper" krijgt en sommige glazuren worden dan té dik opgebracht....
    Bij een tweede stook ga ik weer naar 1000 graden.
    Je kan lager stoken, wanneer er geen sprake is geweest van opnieuw glazuren.

    Veel succes!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Voor de duidelijkheid nog even het volgende. Het gaat om 2 werkstukken van een vriendin. Zij vindt de keuren niet mooi, wil de werkstukken anders weggooien. Tja, wat is "mislukt"? Volgens mij iets wat je zelf niet kunt accepteren, ook niet na een paar dagen. Ik wil de werkstukken voor haar in een gewone oven opnieuw stoken en ik denk dat dat op 1000 graden moet. Barst alles ofzo, dan gooit ze het weg. Maar ik zou van te voren wat meer zekerheid willen krijgen. Anders is het toch jammer van de glazuur en stookkosten. Tjalda
    beantwoord
  • Hoi Tjalda,

    Waarom ga je de rakugestookte werken nu in de gewone oven stoken? Opnieuw glazuren en in de rakuoven is op zich geen probleem, en je houdt wel het specifieke raku eindresultaat.
    Bij een 2e of 3e keer stoken zijn er altijd meer risico's, maar het is niet zo dat het niet kan.
    Gewoon doen, goed kijken watvoor glazuur je over het reeds geglazuurde gebakken werk zet en wedden dat het mooi wordt!
    Hanneke
    beantwoord
  • Tjalda.
    Ik neem aan dat je vriendin een bepaald raku glazuur heeft gebruikt.
    Deze glazuur is dan bedoeld voor een raku stook.
    Meestal komen deze glazuren niet zo mooi uit een electrische stook....

    Wanneer de werkstukken helemaal gaaf uit de raku zijn gekomen dan verwacht ik bij een volgende stook, ditmaal dus electrisch, dat de werkstukken heel blijven.
    Ze hoeven namelijk niet weer die enorme temperatuurschok van de raku te ondergaan.

    Je kan soms ook goed een glazuur gebruiken voor raku, die evengoed voor een electrische gladbrand kan worden gebruikt. Beide manieren kunnen dan goed uitpakken. Vanzelf komt er dan de volgende vraag, wat voor glazuur heeft je vriendin op de werkstukken gebracht en welke samenstelling heeft de glazuur??
    Zonder enig zicht op deze situatie kan ik je, jammer genoeg, niet wat meer zekerheid bieden...

    Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.