ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > as toevoegen aan bestaande glazuren

Wat zou het effect zijn als je ongewassen as zou toevoegen aan een bestaande mat witte glazuur op 1200-1260 bakken?
Welke eigenschappen worden dan beinvloed?
gevraagd

2 antwoorden

• As uit bijv. de oven bevat nog veel deeltjes koolstof en bestaat vooral uit mineralen (zouten). Deze mineralen hebben een smeltpuntberlagend effect. Op steengoed temp. is een mengsel van klei en as al een glazuur. Maar as bevat mineralen die oplosbaar of niet-oplosbaar zijn in water. Als je nu van ongewassen as een glazuur maakt, zullen de oplosbare zouten oplossen in het water. Dus elke keer dat je water laat aflopen omdat de glazuur te dun is, gooi je een deel van je grondstoffen weg en verander je dus de samenstelling. Met alleen niet-oplosbare grondstoffen blijft de samenstelling stabieler. Ik zou dus altijd wassen. Zoals ik het doe: as uit de oven, zo fijn mogelijk zeven, aantal keren spoelen met water, drogen, malen in een oude electr. koffiemolen en dan nog door de glazuurzeef.
    In jouw geval zal het smeltpunt lager zijn, de glazuur zal spikkelig worden en eerder gaan lopen, afhankelijk van het percentage as. Gewoon proberen.
    www.vrijetijdspottenbakker.nl
    beantwoord
  • Mijn dank, experimenteerder als ik ben ga ik dit opvolgen en met ongewassen as. Ben benieuwd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.