ALGEMEEN > Ovens > aanschaf keramiekoven 220 volt of krachtstroom

Ik ben bezig een oven aante schaffen. Nu kijk ik veel op internet en daar staan er genoeg. Ik heb krachtstroom in huis en nu is mijn vraag wat is beter op 220 volt of op krachtstroom. En waarom?
yvonne
gevraagd

13 antwoorden

  • Dag Yvonne,
    Vraag jezelf eerst af waar je oven aan moet voldoen:
    - Hoe groot moet de inhoud zijn
    - hoe hoog wil je stoken
    - bovenlader of deuroven
    Als je die gegevns specificeert kan ik je een advies geven
    groeten, Hans
    beantwoord
  • Het ligt aan de grote van den oven en hoeveel temperatuur je wilt behalen.

    Uit de keramikos gids:
    een 50 liter oven op 1260 graden kan nog op het lichtnet,
    1320 graden wordt krachtstroom.
    Als je toch al krachtstroom hebt, zou ik voor een grotere oven kiezen.
    Vraag wel eerst bij je stroomleverancier na wat voor aansluiting je hebt, en hoeveel KW je oven dan mag zijn.
    Volgens mij zijn de meeste huisaansluitingen zo dat je maximaal 10 KW aankunt.
    beantwoord
  • Aanvullend op Hans: hoe vaak wil je stoken. Als je het geen probleem vindt om eens per 3 maanden te stoken, neem je een veel grotere dan wanneer dat eens per week moet zijn. Zeker als je begint, wil je in korte tijd veel uitproberen, dus neem een eerste oven niet te groot.
    beantwoord
  • bedankt voor je reactie
    ik wil niet een hele grote oven, de liters weet ik niet maar de afmetingen moeten inwendig wel minimaal 35x35x40 zijn, liever 40x40x50. het moet een deuroven zijn, die 1260 graden kan halen. Liefst met een regel apparatuur.
    ik ben beginnend en wil eerst wel geregeld stoken. vandaar ook mijn vraag. indien krachtstroom zuiniger is doe ik dat liever.
    gr. yvonne
    beantwoord
  • Pas op met het aanschaffen van een sterkstroom oven! Zojuist hebben wij de factuur van Essent ontvangen. Wat bleek zonder dat van te voren door Essent is aangegeven is de opzet van de factuur veranderd. In het verleden werd voor de netwerkkosten per kWh betaald, nu moet voor de stroomaansluiting worden betaald. Op jaarbasis betaal je voor 3 x 50 A bijna 1000 euro, voor 3 x 35 A betaal je ongeveer 600 euro en voor 3 x 25 A (meestal standaard in een woonhuis met 3 fasen) betaal je ongeveer 220 euro dat is voor een oven met een vermogen van ongeveer 15 kW.
    beantwoord
  • Dag Monica,
    terecht dat je deze waarschuwing stuurt.
    Als je een oven op krachtstroom aanschaft maakt het vastrecht en de aansluiting zeker onderdeel uit van het financiele plaatje. Voor veel krachtstroomovens geldt dat je met 3 x 25A al voldoende capaciteit hebt.
    Zodra je een heel grote oven gaat aanschaffen heb je ook een zwaardere aansluiting nodig.
    groet Hans
    beantwoord
  • Dag Yvonne,
    Heb je al een oven? Ik ben nu ook bezig met een oven aan te schaffen. Ik ben benieuwd hoe je dat opgelost heb?
    beantwoord
  • Hallo Yvonne,

    dan heb je zeker een oven nodig van ongeveer 6000 Watt. Maw dat wordt dus een krachtstroomoven die ongeveer per fase 8,6 A nodig heeft. Dat betekent dat een hoofdzekering van 25 A meer dan voldoende is. Is de hoofdzekering zwaarder bijvoorbeeld met 35 of 50 A gezekerd dan moet je een lagere aansluitwaarde aanvragen bij je energieleverancier. Dat spaart op jaarbasis namelijk erg veel geld uit.
    Verder maakt het niet uit of je krachtstroom of de reguliere gebruikt het verbruik blijft immers hetzelfde.
    In aansluiting op eerdere reacties moet je voor jezelf ook nagaan wat je in de toekomst wilt met je hobby. Ik heb van begin af aan een grote oven aangeschaft tw 270 liter. Omdat ik momenteel cursussen geef komt mij dat zeer goed uit. Voor de aanschaf van een oven kijk ook eens op marktplaats daar staan soms hele mooie ovens in. Vaak kun je daar ook op afdingen.

    succes met je beslissing.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ook ik ben aan het zoeken naar een oven. Ik wil ook porcelein gaan bakken dus heb ik een oven nodig die zeker tot 1300 graden kan.
    Dus op krachtstroom. Ik lees al veel informatie daarover op dit forum. Nu zou ik wel graag een 2e hands overn willen kopen om te beginnen maar hoe weet ik nu dat ik een goede koop?

    Ben erg bang voor een enorme miskoop:(

    Kan iemand mij daar over adviseren?

    Vast bedankt:)
    Coraline
    beantwoord
  • Voor een oven die tot 1300 graden gaat heb je perse geen krachtstroom nodig, tenzij je al groot wilt gaan beginnen. Een oven met een inhoud van 40 liter en een verbruik van 3000 Watt is nog op 230 V toe te passen. Een hogere inhoud heeft ook een groter verbruik, het is dan verstandig op krachtstroom over te stappen. Voor de aanschaf van een oven kijk ik altijd naar hoe de gloeispiralen er uit zien. Als de gloeispiralen zijn ingebed in de ovenwand kunnen ze niet uitzakken bij hoge temperaturen. Dat is dus veel beter dan gloeispralen die vrij om een keramische buis zijn gewikkeld en tijdens het stoken kunnen gaan uitzakken. Het vervangen van dergelijke spiralen is dan ook ingewikkelder dan de ingebedde. Verder is een regelaar (automatisch of manual) aangesloten op de oven erg handig om het stookproces in een juiste baan te sturen. Verder dienen de ovenstenen uiteraard in een goede conditie te zijn dwz onbeschadigd en niet besmet met glazuur. In de regel zijn merkovens van goede kwaliteit ook als ze een aantal jaren oud zijn. Op marktplaats staan veel ovens te koop onder keramiekoven, keramiek oven, pottenbakkersoven en kleioven. Daarnaast zijn indien er geen regelaar bijzit ook regelaars, te koop via marktplaats. Onlangs heb ik er een gevonden onder Temperatuurregelaar 230 Volt (Eurotherm)voor een prikkie.

    Succes met de aanschaf en beslissing.

    Monica
    beantwoord
  • Hallo Monica,

    Dank je voor je reactie! Heb ik veel aan!

    Ik wil heel graag porselein gaan bakken. Buiten alle moeilijkheden om met betrekking tot bakken (hoor ik om mij heen:)) vraag ik me ook af of elke oven daar geschikt voor is?

    heb jij daar kijk op?

    Ik ben benieuwd!

    Groetjes,
    Coraline
    beantwoord
  • Heei Coraline,

    Ik heb ook wat opzoekingswerk verricht en kwam tot het besluit dat een Ecotop 60 van Rohde de beste keuze was. De oven stookt op het lichtnet tot 1300°C ! (in theorie tot 1320) en heeft een mooi volume van 40x45cm. Tot deze afmetingen geen krachtstroom nodig, dus. Het is een goede prijs/kwaliteit-verhouding.

    Succes!
    Ann
    beantwoord
  • He Ann,

    Super bedankt! Ik ben al gaan kijken en idd ziet dat er goed uit! Ik ga wel kijken of ik hem 2e hands kan kopen.

    Wat geduld bewaren dus. Heb ik eigenlijk niet maar ja:)

    Zoals ik lees hebben jullie al heel wat ervaring? Waar kopen jullie je spullen in? Klei enz.

    En misschien hebben jullie nog andere tips voor mij? Ben erg beginner:)

    Vast bedankt! Leuk dat jullie zo reageren en willen helpen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.