ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kristalliseren van rakuglazuur
We maken steeds transparante rakuglazuur als volgt:
85 % hoog alkalische fritte
7.5 % krijt
7.5 % ball clay
Het glazuur bezinkt heel snel en is daardoor moeilijk aan te brengen. Op de koop toe is het na enkele weken aan het kristalliseren en zo goed als onbruikbaar.
De laatste tijd voegen we er 5 % bentoniet aan toe en dat is beter, maar toch bezinkt het nog veel te snel.
Wat kunnen we er aan toevoegen zodat alles langer zwevend blijft en niet gaat klonteren?
85 % hoog alkalische fritte
7.5 % krijt
7.5 % ball clay
Het glazuur bezinkt heel snel en is daardoor moeilijk aan te brengen. Op de koop toe is het na enkele weken aan het kristalliseren en zo goed als onbruikbaar.
De laatste tijd voegen we er 5 % bentoniet aan toe en dat is beter, maar toch bezinkt het nog veel te snel.
Wat kunnen we er aan toevoegen zodat alles langer zwevend blijft en niet gaat klonteren?
11 antwoorden
-
Dag Dominika,
Je zou minder water kunnen gebruiken, de kans dat het dan blijft zweven is groter.
Een toevoeging van 2% Tylose (bindmiddel voor glazuren) helpt ook een beetje.
Als je glazuur kristalliseert als je het bewaart is de oplossing, invriezen.
Na gebruik het restant in de diepvries als het ontdooit heb je geen kristallen.
Glazuur waarin kristallen zitten kun je weer bruikbaar maken door ze te verwarmen, au bain marie of in de magnetron
Oh ja glazuur en etenswaar (vriezer en magnetron) gescheiden houden
succes
Hans -
Bedankt Hans, we gaan je raadgevingen zeker eens toepassen. De rakuglazuren die we maken met gerstley borat hebben niet het probleem van het kristalliseren. Maar de resultaten zijn natuurlijk ook anders.
-
Hoi,
Een andere fritte gebruiken kan ook helpen.
Fritte 1510 en 1455 hebben de neiging kristallen te vormen. Fritte 1233 bijv. doet dit niet.
Maar uiteraard zijn de resultaten anders.
Succes,
Hanneke -
Bedankt Hanneke voor jouw tip. We gaan dat eens proberen. Ondertussen hebben we de glazuur ook al eens flink opgewarmd en inderdaad de kristallen verdwijnen en nog beter ... ze blijven weg!
-
Hoi,
Absoluut verdwijnen de kristallen met au bain marie verwarmen, maar ik verzeker je... ze komen terug.
OK, dan weer opnieuw verwarmen en de kristallen verdwijnen weer.
Of toch maar invriezen?
Het is maar waar je voor kiest.
Groet,
Hanneke -
Hanneke,
Ik vrees dat het bezinken tegengaan door een andere fritte te gebruiken niet de oplossing voor dit probleem is, maar dat het de rest van de formule is, die het verschil maakt. Fritten bevatten geen moleculair water meer doordat ze net ' gefrit ' zijn. Elk gecalcineerde grondstof geeft hetzelfde probleem. Kun je vergelijken met kwartszand of fijne chamotte. Deze bezinken als gek. Met er grondstoffen aan toe te voegen, die wel veel water bevatten, zoals ball clay of bentoniet, ga je deels dit bezinken tegen. Om dit effect te versterken kun je er nog magnesiumsulfaat aan toe voegen, maar dat gaat ook later kristallen vormen. Wat zeker helpt is CMC -lijm en daardoor gaat je glazuur ook later niet uitkristalliseren, of minstens tegengaan. Er zijn ook steeds grondstoffen die zich gaan herschikken en mini-klusters gaan vormen die op kristallen lijken, maar verpulveren als je deze glazuur door een fijn zeef giet.
Hopelijk heb je hier wat aan. -
Beste Lucien,
Als ik het recept aanhoudt en alleen de fritte vervang, heb ik (ook na ruim een jaar) geen kristallen, wat ik met een andere fritte wel heb.
Hanneke -
Hallo Hanneke,
Er stelde zich hier een dubbel euvel vast; kristalvorming in het aangemaakt glazuur èn het bezinken ervan. Nou, het bezinken is zeker te wijten aan de hoge dosis gebruikte fritte in het recept. Het probleem van kristalvorming is doordat er mineralen worden uitgeloogd of slecht gefrit zijn, met hetzelfde resultaat. De bestaansreden van deze fritte is net het binden van kalium en natrium, zodat deze zouten niet meer zouden oplossen in water. Indien deze fritte in productie te laag is gestookt, komen deze elementen terug vrij en gaan kristallen ontwikkelen. Ik werk ook met de fritte 1233 ( Mondré & Manz ) en deze zijn van uitstekende kwaliteit. Wat de andere frittes betreft, deze zijn me niet bekend. Zijn dit codes opgegeven door de fabrikant of de verdeler ervan ? -
Lucien,
Wij (Domi en Leo, je weet wel van de receptie van Walter De Bock), gebruiken de hoog-alkalische fritte van Willems (Wommelgem). Op de zak staat A 8962/P en het is van de firma Reimbold & Strick.
Zoals je schreef verbetert bentoniet wel het zweven en minder kristalliseren van de rakuglazuur, deze op basis van hoog-alkalische fritte.
Misschien moeten we toch eens die 1233 fritte gebruiken. Ik veronderstel dat die bij Van Leemputten wel te krijgen is? Of zelfs bij Willems?
Groetjes, Domi en Leo -
Hallo Lucien,
Ik ben "gecalcineerd" eens gaan opzoeken op het net en vond dat een grondstof die "gecalcineerd" is door op te warmen verbonden wordt met kalk. Men spreekt dan van "verkalken" Is dat zo? En is dat dan bij alle frittes? Of zit er toch silicium rond een loodmolecule bij loodbisilikaat? -
Dominika,
Als je ruwe grondstoffen gaat verhitten boven de 250°C, zoals kaolien, veldspaat, klei en dies meer, gaan er moleculaire herschikkingen gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken; er komt water vrij. Niet te vewarren met het water dat gewoon kan verdampen door droging. Dit is ook de reden waarom klei na verhitting niet meer oplost en steen wordt. Gecalcineerde kaolien betekend in het vakjargon gewoon kaolien ( of ballclay ) dat verhit is tot boven de 200°C. Er komt helemaal geen kalk aan te pas. Gecalcineerde kaolien gaat hierdoor sneller naar de bodem zakken. Ook weer een lang verhaal om dit proces uit te leggen. Frittes zijn op dezelfde wijze verhit, maar dan nog 500°C hoger, zodat er een soort koek onstaat die men nadien moet fijnmalen. Op je vraag of er silicium rond een loodmolecule zit bij loodbisilicaat. Ja, zelfs twee moleculen per loodmolecule. Daarom spreekt men van lood-BI-silicaat. Loodmonosilicaat ; yep, één lood en één silicium. En lood-sesqui-silicaat ? Twee loodjes en drie silicaatjes.
Toch een mooi vak he ?
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.