ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rood met cremekleurige vlekken

Welke kant-en-klare rode glazuren (van Ve-ka) ik ook gebruik: ze geven rood met creme vlekken, soms meer creme dan rood. Op een groot oppervlak staat het soms wel decoratief, maar op kleine versierinkjes is het ronduit lelijk. Ik heb Ve-ka om advies gevraagd en men vertelde mij, dat ik te hoog (1050 graden) stookte voor rode aardewerkglazuur. Op de verpakking staat: 1020 - 1060 graden. Nadat ik op 1030 gr. ben gaan stoken was het resultaat hetzelfde. Ik stook er wel dingen bij met andere kleuren glazuur, maar dat was niet erg, volgens Ve-ka. De oven is 10 jaar oud, maar voorheen weinig gebruikt. Wat een teleurstelling iedere keer. Wie weet raad???
gevraagd

10 antwoorden

• Ik gebruik de kant en klaar glazuren van Botz. Rood is trouwens altijd een "moeilijke" kleur. Niet alleen bij glazuur hoor. Maar goed egaal aangebracht in 4 lagen en tussendoor heel, héél goed laten drogen (een absoluut geduldwerkje dus) geeft altijd een goed resultaat. Als ik minder geduld op weet te brengen krijg ik ook altijd creme vlekken. Daar is de glazuur dan blijkbaar toch niet goed aangebracht. Ik stook trouwens ook op 1050 en de temperaturen op het potje geven ook 1020-1060 aan.
    beantwoord
  • Hoi Carol,

Ik gebruik ook regelmatig de rode glazuur van Ve-Ka, 4 x aanbrengen is zeker een must!!! anders hou je inderdaad veel geel/grijs achtige vlekken. Ik heb laatst gehoord dat iemand die met veel rode tinten werkt de glazuur stookt op biscuit Temp. dit om het rood te behouden, ik heb nog geen gelegenheid gehad dit te testen, maar probeer t eens.

Groeten
    Marc
    beantwoord
  • Hoi Carol,
    Bedankt voor je antwoord. Ik werk met 10 cursisten en dan is de Botzglazuur heel erg snel op, maar ik geloof wel dat die een stuk beter dekt en rood zal zijn dan van andere merken. Ook denk ik, zoals jij mailt, dat ik toch net zo goed weer op 1050 graden kan gaan stoken. Ik zal er inderdaad beter op moeten letten, dat er secuurder geglazuurd moet worden. Goede tip, groetjes van Jook.
    beantwoord
  • Hoi Marc,
    Blijft de rode glazuur wel glanzen op biscuittemperatuur? De moeilijkheid bij mij is, dat ik een 150 liter over heb en het te duur vind worden om de oven niet volkomen vol te laden. Dus als ik er dan ook werk met andere glazuren bij stook, die dan mat blijven op zo'n lage temperatuur. Groeten van Jook.
    beantwoord
  • Hallo allemaal.

Ik heb de "problemen" rond de VEKA glazuur een beetje doorgelezen en wil daar mijn eigen ervaring aan toe voegen.
    Ik lees in het bericht van Jook: dat Jook een doorschijnende glazuur krijgt met creme vlekken.
    Mogelijk is de glazuur niet dik genoeg opgebracht en is de ondergrond: een witte klei. De witte klei is mogelijk de verklaring voor de creme kleurige vlekken.
    Met de donkerrode kleur van VEKA heb ik geen enkel probleem, zelfs niet al stook ik deze glazuur raku. (1000 graden) Het blijft óók glanzend!
    Wel moeten de glazuren van VEKA veel meer verdund worden dan op de verpakking staat, als het hier gaat om spuiten. (Pas op: Wél dik en egaal opspuiten)
    Persoonlijk vind ik de "gewone" glazuren van VEKA niet écht geschikt om te kwasten of te dompelen.
    Met de gewone glazuren bedoel ik dus niet de "effectglazuren" van VEKA want daar heb ik minder ervaring mee.

Dan: Rob, bedankt voor het meedenken in het rood.
    Mijn gedachten gingen vooral uit naar een rood voor raku.
    Héél veel testen gedaan en het lijkt er momenteel op, dat ik uit kom op een kant-en-klaar rood glazuur voor raku.
    Wel wordt dit uit het buitenland betrokken.
    Je ziet: ik ben er nog stééds mee bezig...

Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Jook

Heb je de Ve-Ka GL-1136 +Vuurrood ook geprobeerd?

Die gebruik ik namelijk op o.a.paddestoeltjes en het lukt gewoon,in mijn oude oven geisoleerd met steenwol,dan laat ik m wel oplopen tot bijna 1100 graden.
    Daarom begrijp ik niet dat ze gezegd hebben dat je het te hoog stookt want het garandeerd mij juist van goed resultaat als ik m zo heet bak.
    Zie paddo's
    :)
    Gr Tiff
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Oja die pitjes erin is omdat ze van 2,0mm chamotte zijn gemaakt,verder heeft de glazuur gewoon goed gedekt.
    beantwoord
  • Hoi Rob, Marrie en Tiff,
    Bij rakustoken wordt alles wel mooi rood, maar dan gaat er bij mij meestal maar 1 werkstuk tegelijk in de oven.
    En inderdaad, dan is de temperatuur ook erg laag en glanst die wel na stoken. Overigens gebruik ik dan toch liever een rode pigment in mijn glazuur, gaat altijd goed.
    Bij electr. stoken heb ik nog niet de 1136 van Ve-ka gebruikt, maar wel de 5038 en de oranje 1311, waar bij de laatste eveneens creme vlekken verschijnen. Ik heb m'n werkstukken nog eens bekeken, maar ik kan niet goed ontdekken of de vlekken ontstaan doordat de kleihuid erdoorheen schijnt. Op die plekken glanst het gewoon.
    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reactie, Jook.
    beantwoord
  • Hoi Jook ,

Bij de Ve-Ka 5038 heb je een effectglazuur, die vlekken zijn normaal ( je doet dus niets verkeerd!)
    Er zijn van die 2 soorten, eentje met die creme vlekken en eentje met zwart vlekken of stippen(maar net hoe t vloeit).
    Waarschijnlijk heb jij de effectglazuur oranje klaproos GL5038 want bij de effectglazuur rode klaproos GL5038R zit het zwarte effect.

Als je het gewone rood wil kan je de glanzend glazuur 1136 +vuurrood(zoals ik al eerder noemde) of de 1137 scharlakenrood gebruiken.
    De temperaturen die je gebruikt waren gewoon goed(bij mij moet t hoger omdat mn thermometer niet meer helemaal klopt)

Ik hoop dat het beter wordt en naar je zin...!
    Veel plezier met rood!

Vriendelijke groeten T
    beantwoord
  • Hoi Tiff,
    Ik ga beide bestellen, want voor jezelf is het nog niet zo erg als het niet helemaal wordt wat je verwacht. Dan pas ik soms gewoon een kunstgreep toe door er daarna een andere kleur overheen aan te brengen. Maar voor anderen vind ik het minder leuk, want die verwachten ook echt goed rood en geen melange van kleuren. Alweer bedankt, Groeten van Jook.

P.S. De 5003 (opaalrood) en de 5014 (Carmen) gaan altijd
    goed. Daar zitten zwarte spikkels in. De kleur is niet erg
    helder daardoor.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.